MAN op de IAA : voor 20 pk meer

 01/08/2016  Claude Yvens  News Transport
MAN op de IAA : voor 20 pk meer

MAN maakt niet alleen van de IAA 2016-beurs gebruik om de TGE te lanceren en zo zijn gamma tot voertuigen van 3.5 ton uit te breiden. Neen, het wil er ook zijn verbeterde motoren en verhoogde prestaties tonen. Hoewel het hierbij wel een iets andere richting inslaat dan zijn concurrenten. Tegelijk kondigt MAN ook nog eens zijn nieuwe digitale diensten aan.

De kleine TGE zal dan pas op 20 september worden onthuld (je kan hem ontdekken op www.truck-business.com), maar de andere pijlers voor zijn aanwezigheid op de IAA had MAN eerder al bekendgemaakt. De belangrijkste nieuwigheid heeft betrekking op de D26- en D38-motors die, nu ze aan de Euro 6c-norm voldoen, bijna 20 pk rijker zijn… en het einde van de Top Torque-functie inluiden.

Geen downsizing

Bij andere merken kan je voor eenzelfde capaciteit vaak voor een kleinere motor kiezen, maar MAN doet net het tegenovergestelde. De overgang naar de Euro 6c-norm betekent het einde van de 400 pk-versie van de D20-motor (10,5 liter) waardoor de klant voor de D26-motor van 12,4 liter moet kiezen, die vanaf 420 pk begint (en 34 kg meer weegt). Tussen het basisgamma van de D20 en de D26 zit dus een leegte van 60 pk… en het zou ons niet verwonderen mocht ook de D20 binnenkort worden vervangen.
Daarnaast is de D38-motor uitgerust met een nieuw Common Rail-systeem (injectiedruk van 2500 bar) en met een dubbele turbocompressie voor een maximale koppeling vanaf 900 tpm. Op laag toerental start een kleine turbo met hoge druk terwijl de grote turbo met lage druk geleidelijk aan overneemt wanneer het motorvermogen stijgt. Bij plankgas werkt die dus het meest. Er is nu ook een D38 met 640 pk beschikbaar, behalve voor gebruik voor uitzonderlijk vervoer.
Ook de D26-motor krijgt er 20 pk en 200 Nm bij (420, 460 en 500 pk) en dit dankzij een hogere injectiedruk (210 bar extra) waardoor MAN zich verplicht zag de aluminium pistons te vervangen door stalen exemplaren, omdat alleen die op dat drukniveau een maximale betrouwbaarheid konden garanderen. Een andere nieuwigheid: de D26 is standaard uitgerust met een afstelbare EVBec-motorrem die hem niet alleen een remvermogen van 325 kW aan 2400 tpm bezorgt, maar die in vergelijking met een retarder bovenal het werk van het motorafkoelingssysteem enorm verlicht.
Tot slot gebruikt de D26 een nieuwe pomp voor de koelvloeistof, wat aantoont hoeveel aandacht de technici aan het hulpmateriaal hebben besteed: de huidige pompen werken permanent terwijl de nieuwe pomp enkel aanslaat wanneer de motor de afkoeling erg nodig heeft. Aan kruissnelheid op de autosnelweg draagt ze dus haar steentje bij aan een lager verbruik.

ZF- of… Scania-versnellingsbak

G_TipMatic_IST_12+2-04

We weten het al sinds november 2014: MAN en Scania werken samen aan de ontwikkeling van essentiële onderdelen. MAN neemt de ontwikkeling en de productie van assen voor zijn rekening (het merk stelde op het Bauma-salon een nieuwe 1160 hypoïde tandemas voor met een gewichtsvoordeel van 180 tot 280 kg). Vanaf 2017 zal de fabriek in Salzgitter trouwens ook voor ‘andere eenheden van de Volkswagen-groep’ beginnen te produceren.
Vanaf de IAA-beurs zal MAN naast de MAN-versie van de nieuwe ZF Traxon ook Scania-versnellingsbakken aanbieden. Beide versnellingsbakken krijgen de overkoepelende naam MAN Tipmatic mee. De 12+2 van Scania-herkomst (maar met een MAN-programmatie) is enkel op 4×2-trekkers met een D26-motor verkrijgbaar. Daarbij kan de klant kiezen voor een directe koppeling of voor Overdrive en er is de optie van een retarder met een remkoppel van 3500 Nm. Vanaf april 2017 wordt het zelfs mogelijk een bijkomende retarder van 4100 Nm te verkrijgen. Die kan dan worden uitgeschakeld, zodat er geen frictieverlies optreedt wanneer het remcircuit niet wordt geactiveerd.
Voor alle andere motoren van de TGS- en TGX-gamma’s is er de MAN-versie van de nieuwe ZF Traxon. Die is verkrijgbaar als directe koppeling of als Overdrive. Het aanbod retarders bestaat uit een standaard versie (3500 Nm) en een variante van 4000 Nm voor uitzonderlijk vervoer. De gebruikers zullen er al snel het gebruiksgemak en de extreme souplesse bij het schakelen van ontdekken, maar MAN benadrukt vooral de steeds verder doorgedreven segmentatie van de programmeringswijzen.
Naast de Fleet-modus (lange afstanden, uitsluitend automatisch schakelen) en de Profi-modus (gemengd gebruik, overgang naar manueel schakelen is mogelijk) stelt MAN dus nog drie nieuwe modi voor: Offroad (manuele tussenkomst mogelijk, optimaal gebruik van de motorrem, maximaal beschikbaar vermogen bergop), Collect (voor vuilniswagens) en Emergency (voor interventiewagens). De chauffeur kan de drie nieuwe programma’s selecteren via de keuzeschakelaar op de versnellingsbak, die trouwens ook dient om de gelimiteerde ‘maneuver’-modi van de eerste twee keuzes te activeren. De cruisecontrol EfficientCruise is dan weer verkrijgbaar in combinatie met de vrijloopfunctie EfficientRoll, waarmee de inertie van het voertuig bij een lichte daling efficiënter kan worden aangewend.

Een lichte facelift

P_TGM_ESD_MY2017_grill-01

Die mechanische evoluties (en het doel om de toevoer van de koellucht te optimaliseren) vertalen zich in een summiere esthetische evolutie: de voorkant is lichtjes gewijzigd, de MAN-leeuw op een zwarte achtergrond, nieuwe stroken op het radiatorrooster. Ook de binnenkant van de TGS/TGX-cabine heeft een upgrade gekregen. Die zien we in de nieuwe, tweekleurige bekleding, het nieuwe materiaal bij alle stoffen oppervlakken, een nieuwe radio en een nieuw stuur met, net zoals op het radiatorrooster, de leeuw die het merk uit München zo nauw aan het hart ligt. Maar het belangrijkste zit duidelijk onder de motorkap…

Naar een onderling verbonden wagenpark

De nieuwe afdeling ‘Telematics and Digital Solutions’, met aan het hoofd het vroegere brein van Fleetboard, zal zijn personeelsbestand tegen eind dit jaar zien stijgen van 70 naar 175 personen. Concreet laat die afdeling vooral van zich spreken dankzij zijn nieuwe coaching-aanbod voor chauffeurs (MAN Connected CoDriver), maar dat is slechts het begin. MAN heeft een participatie genomen in een Amerikaans bedrijf dat een interface tussen transporteurs en expediteurs ontwikkelt. Het wil zich dus, met een uitgesproken openheid naar andere merken toe, steeds dieper in de organisatie van zijn klanten inwerken. Een goede verstaander…

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!