MAN lanceert een nieuwe 9 liter-motor op het IAA-salon

 06/07/2018  Claude Yvens  Trucks
MAN lanceert een nieuwe 9 liter-motor op het IAA-salon

MAN zal op het IAA-salon in Hannover diverse nieuwigheden lanceren wat de aandrijflijn betreft, maar het belangrijkste wordt ontegensprekelijk de nieuwe D15-motor die de bestaande leemte tussen de D08 en de D20 komt vullen.

De D15-motor is een evolutie van de groep die vorig jaar door MAN Engines voor de landbouwsector en begin 2018 voor het busgamma op de markt is gebracht. Hij zou een gamma met vermogens van 280 tot 440 pk moeten dekken, wat een einde zou moeten maken aan de carrière van de D20-motor, die we intussen enkel nog in de speciale TGS- (met 320 en 440 pk) en TGX- (enkel 360 pk) gamma’s terugvinden. Dit alles gaat gepaard met een belangrijk gewichtbesparing, want de D20 heeft een cilinderinhoud van meer dan 1,5 liter. MAN heeft ons niet willen bevestigen of die nieuwe motor is uitgerust met de SCR-Only-technologie die het begin dit jaar ook op zijn kleine D08-motor heeft toegepast.

Verder laat MAN nog weten dat ook volgende nieuwigheden op het Salon in Hannover worden voorgesteld:

  • een nieuwe uitschakelbare retarder en nieuwe krachtafnemers voor de Tipmatic 12+2-versnellingsbak, een automatische versnellingsbak met ook nieuwe, extralangzame versnellingen.
  • het integrale uitschakelbare aandrijvingssysteem Hydrodrive is verkrijgbaar met twee bijkomende overbrengingsverhoudingen
  • De ACC (Adaptive Cruise Control) wordt, als optie, verrijkt met een ‘stop-and-go’-functie waarmee het voertuig in de file kan herstarten zonder dat de chauffeur iets hoeft te doen. In tegenstelling tot de systemen in personenwagens, wordt de motor hier niet stilgelegd.
  • het TGE-gamma wordt uitgebreid naar een minibus met 16 zitplaatsen en de elektrische TGE zal ook op de stand worden tentoongesteld. Hij heeft een laadvermogen van zo’n 1000 kg en MAN schat dat zijn actieradius tussen 120 en 170 km bedraagt, afhankelijk van de gebruiksomstandigheden.
  • een nieuwe assistentiecamera die de zwakke weggebruikers in de dode hoek detecteert.

Hoewel de elektrische TGM, waarmee de tests in Oostenrijk nog van start moeten gaan, uiteraard van de partij zal zijn (de serieproductie zou in 2021 aanvangen), wordt de grote afwezige op de MAN-stand misschien wel het aardgas. Wat ‘trucks’ betreft, laat MAN in elk geval weten dat er een gloednieuwe E18-motor van 9,5 liter op gas voor het busgamma aankomt, met een vermogen van 320 pk en een koppeling van 1400 Nm.

MAN Digital Services

We vermelden nog dat MAN in Hannover zijn eigen digitale diensten zal aanbieden. Die zijn op de RIO Box gebaseerd, maar halen meer uit de motorinformatie. We mogen dus (tegen betaling) krachtigere versies van de (gratis) RIO-diensten verwachten, met name voor het preventief onderhoud en de wagenparkanalyse. De RIO-diensten zullen trouwens vanaf 2019 op het TGE-gamma verkrijgbaar zijn.

Lees alles over MAN Truck & Bus in onze Transport & Van In Belgium directory!

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!