Man Consistently Efficient Tour 2011 : snel maar zuinig

 24/11/2011  Claude Yvens  Expertise Center, Trucks & Trailers
Man Consistently Efficient Tour 2011 : snel maar zuinig

De post brandstof staat al een poos aan de leiding van de uitgaven, met de lonen als goede tweede. Net als anderen voor hem lanceert MAN dan ook een geoptimaliseerde trekker die weinig verbruikt, met uitstekende resultaten.

Om de TGX EfficientLine waar te maken, werkte de constructeur aan twee van de drie factoren die het verbruik van een voertuig bepalen: de lucht- en de rolweerstand. De TGX kreeg dan ook een specifieke uitrusting (zie kader) die het verbruik naar schatting 2,6 l/100 km verminderen. De chauffeur krijgt bij de levering van de truck een opleiding die zich toespitst op een zuinige rijstijl.

Minder dan 29 liter

Om een oordeel in reële tijd te krijgen, had MAN een groep journalisten uitgenodigd zijn nieuwkomer op de rooster te leggen. Het parkoers bracht ons van Madrid naar Lissabon. Verschillende trekkers en meerdere opleggers stonden ter beschikking, met regelmatige veranderingen van voertuig, met het oog op juiste cijfers op een testrit van secundaire en snelwegen.

Van het eerste deel, bijna helemaal op effen grote wegen, ging het naar meer heuvelachtige stukken, die het werk van de motor en de rol van de chauffeur in het schakelen op de proef stelden. Bij het einde van de test was het beste verbruik (met een chauffeur van Truck & Business…) 28,9 l. Een mooi resultaat dus, weliswaar in een zeer gunstig klimaat (35 graden). Een bevestiging in minder stralend weer was dus aangewezen. Die bevestiging kregen wij een paar weken later op ons testparkoers en in typisch Belgisch weer, met 28,77 l en een gemiddelde snelheid van 83,73 km/u (zie de volledige resultaten in de volgende Truck & Business).
In het voertuig was de bewuste snelheidsbeperking (af fabriek dus) 85 km/u.

Wat bij veel mensen nogal wat kritiek oogst, al moet je het in werkelijkheid relativeren. Hoe dikwijls zou je voertuig 90 km/u kunnen rijden? De snelheidsbeperking af fabriek belet geen afdalingen (in alle veiligheid) van 90 km/u, vermits men de inertie van het voertuig gebruikt en er helemaal niets wordt verbruikt. Je moet daarentegen beseffen dat de snelheidsbeperker de rolweerstand 10% vermindert en ook rekening houden met elementen op het terrein  als de inhaalverboden, de ADR-wetgeving enz…
Door het verbruik te beperken zonder aan de gemiddelde snelheid te raken, doet de TGX EfficientLine meer dan zijn beloftes houden.

Speciale uitrusting

° Man TipMatic(R): gerobotiseerde 12-versnellingsbak
° Controlesysteem bandenspanning (TPM)
° Aërodynamica: zijdelingse stroomlijning, windschermen, geen
  zonneklep
° Controle van de spanning van alle banden van de trekker (TPM)
° EPM luchtcompressor, werkt alleen indien nodig.
° Banden met beperkte rolweerstand
° Daglicht: 42 W (in plaats van 300 W volstaan.
° Snelheidsbeperker op 85 km/u
° Aluminium velgen, aluminium persluchttank

Document PDF

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!