TRANSPORT Management 98 (september 2018)

 12/09/2018  ccluyten  


Europa met twee snelheden

Naar goede gewoonte wil ik enkele opmerkelijke nieuwsfeiten van de afgelopen weken met u delen. Naar even goede gewoonte zie ik uw bedenkingen/kritiek/opmerkingen… graag tegemoet.

Verbeelding werkt. We hoeven u er echt niet opnieuw aan te herinneren dat de sector van het wegtransport te kampen heeft met een schrijnend tekort aan chauffeurs. Om de strijd aan te gaan met dit gigantisch probleem, laten – sommige – vervoerders zich van hun meest creatieve kant zien. Tegen het einde van dit jaar verwacht Xwift zich aan een omzetgroei van 30%. Het bedrijf toverde dan maar een leuke incentive uit de hoed. Elke chauffeur die ministens twee jaar in dienst is, komt in aanmerking voor niets minder dan een bedrijfswagen op voorwaarde dat hij/zij goed scoort op het vlak van rijgedrag en aantal ongevallen. Deze uiterst aantrekkelijke stimulans zou natuurlijk voor het nodige tandengeknars kunnen zorgen bij collega-transporteurs die hun eigen chauffeurs liever geen andere oorden zien opzoeken… TDL Group heeft ook een opmerkelijke maatregel uitgedokterd. De onderneming uit Houthalen is de eerste om het principe van loon naar werk in te voeren. Het maakt op die manier gebruik van de functieclassificatie waarover de sociale partners een consensus hadden uitgewerkt in… 2014! De chauffeurs van TDL Group zullen voortaan dus worden betaald in functie van hun kwalificaties en niet meer in functie van de MTM van hun vrachtwagen. Deze koerswijziging zal de 320 vrachtwagenbestuurders een loonsverhoging tot twee euro bruto per uur opleveren. TDL zal bovendien gebruik maken van een systeem van extra premies: nachtpremie, flexibiliteit (werken in verschillende businessunits) of premies voor chauffeurs die nieuwkomers opleiden.

Verontrustende cijfers. De cabotage in de EU is het voorbije jaar met 17% toegenomen (cijfers Eurostat). Het meest verontrustende is dat de transporteurs uit de nieuwe lidstaten 25% meer cabotagetransporten uitvoerden. Ze staan momenteel in voor 71% van het totale cabotagevolume, terwijl de vervoerders van het Oude Continent ter plaatse blijven trappelen. Het kan echter nog dramatischer: terwijl de Belgische vervoerders een daling van 26% moesten slikken, gingen de Kroaten er met 308% op vooruit. Ook bij de Litouwers (+83%) en bij de Polen (+38%) is er sprake van een flinke stijging. Het is dan ook niet onlogisch dat Febetra aan de alarmbel hangt bij het aanschouwen van een Oud Continent met twee snelheden: “Elke verdere liberalisering van de cabotage kan alleen maar uitdraaien op een regelrechte ramp voor de West-Europese vervoerders in het algemeen en voor de Belgische transporteurs in het bijzonder.”

Is er een rol weggelegd voor de deeleconomie in het wegtransport? Op deze vraag wil het VIL een antwoord bieden. Het heeft hiervoor een project opgestart in samenwerking met acht transportbedrijven (Deny, Eutraco, Exsan, De Clercq, Remitrans, Lux, Vanschoonbeek en Vincent Logistics). Uit een rondvraag is immers gebleken dat bij 50% van de respondenten transportmiddelen soms stilstaan buiten de piekperiodes. Er zal onder meer onderzocht worden of ‘fleet sharing’ voor een mogelijke oplossing kan zorgen. Binnen enkele maanden moet één en ander duidelijk worden…

Christophe Duckers,
Redactiedirecteur.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!