TRANSPORT Management (11/2014)

Wat een fantastische tijden!

Misschien lijkt deze titel u een tikkeltje uitdagend aangezien de Europese economie blijft slabakken en de Belgische groei op een laag pitje blijft staan. Toch vallen er nog altijd lichtpunten te ontwaren zoals het innovatieve vermogen van de vrachtwagenconstructeurs. Innovation first. Innovatie speelt een steeds belangrijkere rol in de strategie van onze constructeurs en dat kunnen we alleen maar toejuichen. Ere wie ere toekomt: op de IAA heeft Mercedes-Benz zijn visie op de vrachtwagen van de toekomst getoond. De Future Truck 2025 is nu al in staat om volledig autonoom te rijden: we hebben hem zien cruisen met een snelheid van 80 km/u op een autosnelweg in de buurt van Magdeburg terwijl de bestuurder (die eigenlijk helemaal niets bestuurt…) het nieuws zat te lezen op zijn tablet-pc! Ook Volvo Trucks lanceert de ene nieuwigheid na de andere sinds de lancering van de nieuwe FH. Eerst waren er het systeem ‘Dynamic Steering’, waarmee een veertigtonner bestuurd kan worden met één vingertje, en de onafhankelijke wielophanging, waarmee u zich niets meer hoeft aan te trekken van al die kuilen in onze wegen. En nu kan de Scandinavische constructeur ook een versnellingsbak met dubbele koppeling aan zijn palmares toevoegen. Deze technologische vooruitgang werd ontleend aan de sportwagens en zorgt ervoor dat het schakelen op een verassend vloeiende en snelle manier verloopt. Even voortreffelijk is de vooruitgang die constructeurs geboekt hebben op het vlak van brandstofverbruik. Terwijl iedereen aankondigde dat de overgang naar Euro 6 onvermijdelijk brandstof zou kosten, kan men nu vaststellen dat net het tegenovergestelde waar is. Wij hebben dat onlangs zelf kunnen ervaren met de DAF XF 460 Euro 6 (testverslag in deze editie), die op het vlak van brandstofverbruik iets beter presteerde dan zijn Euro 5-equivalent, die wij een jaar geleden op ons gebruikelijke parcours aan een test onderwierpen. Nederlandse chauffeurs niet toegelaten! Is het internationale vervoer voortaan een voorrecht voor Oost-Europese chauffeurs? Volgens de bedrijfsleider van de imposante Hongaarse groep Waberer (3.300 motorvoertuigen) is dat in elk geval vanzelfsprekend. Hij is namelijk van plan om een eigen vestiging te openen in Nederland en heeft daarbij duidelijk aangegeven dat het transport uitgevoerd zou worden door Hongaarse chauffeurs en dat er geen Nederlandse vrachtwagenbestuurders aangeworven zouden worden. In zijn ogen zijn de Nederlanders niet alleen te duur, maar ook te weinig flexibel omdat zij niet graag verschillende dagen na elkaar buitenshuis overnachten… Toch zijn er in ons land nog enkele bedrijven die zich verzetten tegen deze Oost-Europese stortvloed. S’Jegers uit Laakdaal, bijvoorbeeld, werkt alleen met Belgische of Nederlandse chauffeurs om de communicatie met zijn klanten zo vlot mogelijk te doen verlopen. Innoveren, de klant een centrale rol laten spelen in zijn zaken (desnoods met verminderde marges tot gevolg): dat zijn alvast twee manieren om zijn toekomst veilig te stellen. Christophe Duckers, Directeur van de redactie.

Recente publicaties

VAN Management 123 (februari-maart 2024)

Vooraf 67.549 inschrijvingen, dat was de VANoogst van 2023. Een mooi resultaat, met zo’n 20% meer inschrijvingen dan in 2022 en pal op het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar. Maar één ding mogen we niet vergeten: dat de inschrijvingen van vorig jaar voor een stuk te danken zijn aan afleveringen die de voorgaande jaren […]

TRANSPORT Management 123 (februari-maart 2024)

Soms ontbreekt er maar één persoon, en lijkt de hele sector ontvolkt Dit vers van Lamartine weerspiegelt mijn gevoel bij het plotse overlijden van onze medewerker (journalist en vertaler) Hendrik De Spiegelaere (67). Na 35 jaar professioneel te hebben samengewerkt, zonder het minste meningsverschil, kom ik de eenvoudige vaststelling dat een prachtige, trouwe, plichtsbewuste en […]

LOGISTICS Management 69 (maart 2024)

De transitie maken Veel bedrijven zijn begonnen met de transitie naar een milieuvriendelijker beheer en het verkleinen van hun CO2-voetafdruk. Bedrijven die nog geen beslissing hebben genomen – de meeste helaas – zullen door de Europese Green Deal en de daaruit voortvloeiende maatregelen zoals ‘Fit for 55’ gedwongen worden om actie te ondernemen. De transitie […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo