Een scharnierjaar
Het einde van 2018 laat zich kenmerken door een personeelstekort, niet alleen in de transportsector, maar ook steeds meer in de logistiek. De conjunctuur was dit jaar op haar hoogst, ook al begint ze duidelijke tekenen van vertraging te vertonen. Maar ook al zou de economie vertragen of terugvallen, toch zal dit tekort aanhouden: het blijft moeilijk om logistieke werknemers aan te trekken. De robotisering zou misschien wat soelaas kunnen bieden, hoewel de meningen verdeeld zijn, zoals blijkt uit onze Pro-Contra. Ze zou het onevenwicht zelfs kunnen vergroten door de vraag naar gespecialiseerd personeel van een hoger niveau te laten stijgen. De logistiek werd dit jaar gekenmerkt door een verdere groei, onder meer dankzij de e-commerce. Maar niet alleen daardoor. Dit vinden we terug in de cijfers van de Top 1000 van Link2Logistics Management, een bron van informatie uniek in België! 2018 zou wel eens ook een scharnierjaar kunnen zijn wat het intermodaal vervoer betreft. Steeds meer logistieke platformen vestigen zich in de nabijheid van water- of spoorwegen. Getuige daarvan – onder meer – de investeringen van ECS-2XL in Dourges en de keuze van EOC voor het transport over water. Logistiek België blijft heel levendig en divers. Net zoals dit magazine in de keuze van zijn artikelen. Vandaar dat we 2019 met een frisse, goed geïnformeerde geest tegemoet zien. Veel leesgenot. Philippe Van Dooren Hoofdredacteur