Logistiek webshops Vlaamse kmo’s nog ondermaats

 07/11/2017  Philippe Van Dooren  News Logistics
Logistiek webshops Vlaamse kmo’s nog ondermaats

Slechts de helft van de Vlaamse kmo’s verkoopt op het internet. De grootste drempel blijft het gebrek aan tijd en kennis. Zij die wel online verkopen hebben een vrij rudimentaire logistiek. Amper iets meer dan een kwart van hen heeft de online verkoopkanaal gekoppeld aan hun voorraadbeheer. En voor de verzending van de producten maakt nog niet eens de helft gebruik van een logistieke partner.

Dat blijkt uit een recente UNIZO-bevraging naar de e-commerce-activiteiten van zelfstandige handelaars. Hun online aanwezigheid is groot (via een eigen website of via sociale media), maar slechts 50% verkoopt effectief online. Van die andere helft overweegt slechts 20% binnen het jaar te starten met e-commerce.

Van de 50% van de handelaars die wél online verkoopt, is de meest gebruikte kanaal de eigen website (en de betaling per overschrijving) en een eigen webshop. Weinig Vlaamse retail-kmo’s (nog geen derde) doen een beroep op een marktplaats.

Uit de peiling blijkt nog dat 85% van de online verkopers dezelfde producten online en offline aanbieden. Toch is de koppeling tussen beide verkoopprocessen gering: slechts 28% van de verkopers heeft de online verkoopkanaal gekoppeld aan het voorraadbeheer en de fysieke kassa.

60% van de online verkopers heeft minder dan 10 online bestellingen per maand. 27% heeft tussen 11-50 online verkopen per maand en 14% meer dan 50. Het aandeel van e-commerce in de totale omzet bedraagt voor de grootste groep van de online verkopers (52%) dan ook slechts tussen 1 en 10%. Opvallend is dat 30% van de online verkopers aangeeft dat e-commerce voorlopig enkel een kost vertegenwoordigt, nog geen opbrengst. Toch wil slechts 6% de e-commerce activiteiten afbouwen.

De manier waarop de Vlaamse retail-kmo’s verzendingen organiseren is dan ook vrij ‘basic’, zo blijkt nog uit de Unizo-enquête: 51% zegt dat de klant zijn pakket in de winkel kan komen afhalen, 48% verstuurt via een logistieke partner (Bpost, Kiala, DHL,…), 38% verstuurt ze zelf via de Post en 25% levert zelf af bij de klant.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!