Logistiek volgt evolutie van retail (Montea Inspiration Day)

 09/03/2016  Claude Yvens  Logistics

Op de Montea Inspiration Day stonden de omwentelingen in de retailsector centraal en werd gekeken wat de impact is op de logistiek.

Zo toonde Roel Naessens, retail & travel manager van Google, aan hoe de internetgigant ook een rol wil spelen op het vlak van thuiswinkelen. Het gaat om een dienstverlening in de VS waarbij klanten aankopen kunnen doen bij een hele resem populaire winkels en waarbij Google zorgt voor de gratis levering op een afgesproken tijdstip.

Dichter bij ons heeft DocMorris intussen een zeer groot marktaandeel verworven als online apotheek in Duitsland. CEO Olaf Heinrich vertelde hoe hij de activiteiten voortdurend ontwikkelt op basis van het gedrag en de wensen van zijn klanten. “Onze business is heel data driven waarbij we alle mogelijke parameters opvolgen en analyseren. Op die manier kunnen we ook onze dienstverlening naar klanten verbeteren. Eén van die services gaat over de wisselwerking tussen geneesmiddelen. Wanneer klanten meerdere medicamenten bij ons kopen, kunnen wij hen wijzen op mogelijke risico’s van het gecombineerd gebruik. In de toekomst verwacht ik de grootste impact van het gebruik van mobiele apparaten.”

121_W&L069_ILLU2-800

De sprekers: Roel Naessens (Google), Peter Van den Houtte (ING), Olaf Heinrich (DocMorris),  Jan Van Roey (DHL Parcel), Stefaan Vandist en Jo De Pauw (Montea).

Hoofdeconoom van ING Peter Van den Houtte had het dan weer over de impact van e-commerce op de macro-economisch parameters. Het belangrijkste daarvan was dat de ratio voor de productiviteit in de retailsector veel hoger lag in de VS dan in Europa. En dat was te danken aan grootschalige operaties zoals die van Walmart, maar sinds kort ook aan de e-commercebedrijven. Op internationale schaal scoren we in België dan ook slecht: in China bijvoorbeeld zou al 11,5 % van de goederen en diensten via het internet aangekocht worden. In België halen we amper 6,4%.

Voor de sector van de logistiek nam Jan Van Roey het woord. Hij is country managing director van de nieuwe Parcel afdeling van DHL Benelux en volgt nauwgezet de internationale evoluties rond e-commerce. Goed nieuws van zijn kant: uit heel recente studies van AT Kearney over de aantrekkelijkheid van een land voor e-commerce activiteiten blijkt dat België plots 15 plaatsen is gestegen in de rangschikking. Dat blijkt dan vooral te komen door recente wijzigingen in consumentengedrag waardoor de Belgen plots veel meer beginnen aan te kopen op het internet. Op die manier is het potentieel voor e-commerce in ons land heel aantrekkelijk.  Daarbij komt dat de infrastructuur aanwezig is om een goede dienstverlening uit te werken.

Hij overloopt ook één voor één de specifieke aspecten die met e-commerce te maken hebben. Gratis levering is nog steeds de heilige graal, maar toch ziet hij grote verschillen tussen de VS en Europa. “Europa doet alsof alles gratis moet zijn. In de VS is het heel gewoon om alleen gratis verzending aan te bieden vanaf een bepaalde aankoopsom. Daar ziet men dat veruit de meeste gebruikers ervoor zorgen dat ze die som ook halen.”

Nog een verschilpunt is de levertermijn: in de VS is twee dagen wachten op een levering geen probleem. Daar kan het zelfs tot 7 dagen duren, maar dat wordt wel beschouwd als de absolute limiet.

Daarnaast wijst hij op de groeiende macht van de market places. Gebruikers zullen in 1 op de 3 gevallen starten bij Amazon in hun zoektocht naar het juiste product. Ook Bol.com in Nederland heeft dankzij een intensieve reclamecampagne 3 miljoen klanten kunnen bereiken. In China staat Alibaba in voor 80% van de omzet in e-commerce terwijl het helemaal geen voorraad aanhoudt en alleen maar optreedt als tussenpersoon. In het kader van die evolutie heeft DHL trouwens zelf een market place opgestart: Allyouneed.com.

Ten slotte is DHL heel attent voor de Uberisation van de logistiek. Daarbij worden consumenten en burgers opgeroepen om zelf pakjes te vervoeren en zo een centje bij te verdienen. DHL is in Stockholm gestart met een gelijkaardige dienstverlening waarbij consumenten via de app MyWays kunnen aangeven hoe ze zelf pakjes willen ontvangen, maar zich ook kandidaat kunnen stellen om pakjes te gaan leveren.

Trendwatcher Stefaan Vandist van Studio Spark had vooral aandacht voor een nieuwe trend in de voedingssector. Hij wijst op heel concrete projecten waarbij planten binnen gekweekt zullen worden. Daarbij wordt niet alleen aandacht besteedt aan voeding en water, maar kijkt men in de eerste plaats naar het juiste licht. Uit die proeven zou blijken dat het mogelijk is om op die manier planten te laten groeien tot hun volledig potentieel. Dat leidt men af uit het feit dat de vruchten zo goed als identiek van vorm en grootte worden. Stefaan Vandist geeft mee dat een heel grote Nederlandse supermarktketen al volgend jaar zal starten met de verkoop van kerstomaatjes die op deze manier gekweekt worden. Maar op langere termijn moet het ook toelaten om gezinnen en grootkeukens toe te laten hun groenten in eigen huis te kweken. Dat zou wel een hele logistieke keten overbodig maken.

Peter Ooms

 

Exergue: Uit recente studies over de aantrekkelijkheid van een land voor e-commerce activiteiten blijkt dat België plots 15 plaatsen is gestegen.

Foto 1:

Foto 2:

 

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!