Logistiek vastgoed bestand tegen de toekomst?

 09/03/2016  Claude Yvens  News Logistics, Multimodaal, Logistics

Op het seminarie bedrijventerreinen en logistiek vastgoed ontspon zich een pittige discussie over de inrichting van logistieke bedrijventerreinen. Voldoet die wel aan de huidige vraag van de grote dienstverleners? En hoe kunnen gebouwen en terreinen aangepast blijven aan de toekomstige vraag?

Tijdens het seminarie kwamen de vertegenwoordigers aan het woord voor TechLane Ghent Logistics, een mooi project rond het bekende Eiland Zwijnaarde waar een nieuw gemengd bedrijventerrein moet ontstaan waar zowel onderzoeksactiviteiten met de Universiteit Gent, als kantoren, als logistieke bedrijven zich kunnen vestigen. Door de beschikbaarheid van 11 hectare aaneengesloten terreinen en de onmiddellijke nabijheid van een waterweg en een terminal, moet het mogelijk zijn om hiervoor geïnteresseerde partijen te vinden. Michiel Deveen, commercieel verantwoordelijke van Waterwegen en Zeekanaal (die de concessie zal verlenen) en Ivan Lokere, CEO van Alinso Group (eigenaar van de concessie) stelden hun project voor en hadden het onder meer over de verplichting rond duurzaamheid (Breeam Excellent of Very Good), maar ook over het beoordelen van de projecten onder andere op het vlak van het gebruik van de waterweg, maar ook van de toegevoegde waarde waarde die er wordt gecreëerd. Dat riep in de zaal met allemaal vastgoedspecialisten toch wel vragen op. Zal men dan werkelijk grote projecten weigeren wanneer ze niet perfect voldoen aan de gestelde eisen?

Bert Selis, Cargo & Logistics Manager van Liege Airport, moet zelf het onderscheid maken tussen de mogelijke projecten waarbij alleen de luchtvaartgebonden bedrijven zich vlakbij de tarmac mogen vestigen. Ook hij wees erop dat het nieuwe bedrijventerrein van de luchthaven al grotendeels is ingepland met wegenis en zones voor de verschillende types van activiteiten en dat brengt meteen beperkingen met zich mee. Op die plaats kan men daarna geen logistieke gebouwen neerzetten. Die vaststelling riep heel wat reacties op. De immobiliënspecialisten zijn het erover eens dat in bedrijventerreinen vaak te snel wegen worden gelegd waardoor de grote loten worden opgedeeld. Die grote logistieke activiteiten zijn precies wat nu ontbreekt in ons land.

De sprekers die het project TechLane Ghent voorstelden hadden het over future proof gebouwen. (Michiel Deveen van W&Z (links) en Ivan Lokere, CEO van Alinso).

De sprekers die het project TechLane Ghent voorstelden hadden het over future proof gebouwen. (Michiel Deveen van W&Z (links) en Ivan Lokere, CEO van Alinso).

Ülan Aytan, senior manager operations van Hyandai Mobis Parts Europe, was zelf verantwoordelijk voor de planning van het nieuwe distributiecentrum in Beringen en wees erop dat ook daar nog belangrijke aanpassingen aan de plannen nodig waren. De stad Beringen heeft daar inderdaad nog in laatste instantie wijzigingen aangebracht aan plannen en aanbestedingen om dit grote project te kunnen realiseren.

Peter Ooms

Zal men grote projecten weigeren wanneer ze niet perfect voldoen aan de gestelde eisen?

 

 

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!