Logistiek lege vaten en IBC’s blijft groot probleem

 28/01/2019  Philippe Van Dooren  News Logistics, Contract Logistics
Logistiek lege vaten en IBC’s blijft groot probleem

De logistiek van lege verpakkingen – zoals vaten en IBC’s – die met chemicaliën vervuild zijn, blijkt een tijdrovende en dure aangelegenheid. Hergebruik zou een mogelijkheid kunnen zijn, maar veel bedrijven staan er niet open voor, zo blijkt uit het project ‘Polluted Packaging Logistics’, dat VIL uitwerkte met dertien bedrijven.

Gebruikers die lege verpakkingen correct en conform willen aanbieden voor transport en verwerking, moeten rekening houden met een aanzienlijk aantal regels die soms vaag en voor interpretatie vatbaar zijn. Er is dringend nood aan vereenvoudiging, is een eerste conclusie van het project.

Daarnaast is het transport van deze lege verpakkingen naar bedrijven die ze kunnen reinigen verwerken is relatief duur, omdat er in essentie lucht vervoerd wordt en de stromen geografisch zeer versnipperd zijn. Daarom bekeek men onder andere of een consolidatiehub – bijvoorbeeld in de haven van Antwerpen – uitkomst zou bieden. Al lijkt dat op papier een goede oplossing, ze bleek economisch niet haalbaar.

Ook hergebruik biedt mogelijkheden. “Veel bedrijven staan echter niet open voor het gebruik van tweedehandsverpakkingen, uit vrees voor kwaliteits- of imagoproblemen”, stelt VIL projectleider Ludo Sys vast. “De koudwatervrees voor het hergebruik moet daarom dringend aangepakt worden. Hier kan ook de overheid een rol in spelen, door in overleg met de sector, na te denken over hoe het beter en efficiënter kan”, zegt Sys.

De projectdeelnemers waren 3M, Agfa Materials, Basf, Bebat, Christeyns, Indaver, Janus Vaten, Renewi, Suez, Trafuco, TWZ Group, Vanheede Environmental Logistics en VLS Group Belgium.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!