Logistics Project of the Year 2016: Het begin van iets nieuws

 21/03/2016  Claude Yvens  Logistics

Dockx Group wint de Logistics Project of the Year 2016 Award met het Dockx Select project. De invoering van afhaalpunten voor grote goederen, gaat gepaard met een strategische centralisatie van de organisatie om de troeven van de verschillende departementen te valoriseren.

Het nieuwe business concept van Dockx Group werd begin 2015 gedoopt tot Dockx Select en bundelt de kernactiviteiten van Dockx Logistics, Dockx Movers en Dockx Rental tot één nieuw product. Met het nationale netwerk van de Dockx Service Shops kan de groep haar verhuur, verhuis- en logistieke activiteiten bundelen en zo inspelen op de omnichannel            aanpak van fabrikanten en retailers. De focus van Dockx Select ligt op de logistiek na verkoop van grote pakketten, zowel voor fysieke retailers als webshops, denk aan meubilair, sanitair, keukens en elektro.

Afhaalpunten & thuisleveringen. Dockx ontwikkelde in 2014 een nieuw marktconcept waarbij de competenties van Rental, Movers en Logistics worden gebundeld: Dockx Select. Dockx Select is een verdere evolutie weg van de traditionele logistiek en gaat in op de nieuwe eisen van retailers, consumenten, fabrikanten en niet in het minst van de overheid die streeft naar leefbare steden en een duurzame logistiek. Select focust op logistieke oplossingen na de verkoop, met name op de logistiek achter de omnichannel verkoopkanalen van fabrikanten en retailers, hetzij de fysieke winkel, hetzij de webshop of allebei. Het betreft hier grotere pakketten zoals meubilair, sanitair, keukens, elektro, verkoopautomaten, enzovoort. De aanvoer van deze goederenflow volgt het Dockx decentraal distributiemodel. De retailer en de fabrikant kunnen op deze manier een keuze aan ophaal-en aflevermogelijkheden voorstellen aan de consument. De Dockx Service Shop fungeert hier als lokaal afhaalpunt en als distributieplatform waar vloot en polyvalente logistieke medewerkers ter beschikking staan na een bevoorrading tijdens de nacht. De consument kan kiezen uit verschillende niveaus van dienstverlening. Hij kan kiezen om het product zelf mee te nemen met zijn eigen voertuig of een gehuurde wagen van Dockx Rental. Wil de consument een betere service dan kan hij ervoor kiezen om het product te laten leveren, met een of twee mannen. Dat kan zelfs nog uitgebreid worden met een installatie ter plaatse en het meenemen van verpakkingen en oude goederen. Klanten van Dockx Select zijn o.a.: Ikea, Ixina, Mars, Ethan Allen, AGA fornuizen en Thys keukens. Voor pakjesleveranciers als Bpost, DHL, Kiala en Bubble Post fungeren de Dockx Service Shops als afhaalpunten binnen hun eigen netwerk. Initieel vertrokken alle teams vanuit één centrale hub naar alle locaties in België. Dat leidde dit tot veel extra gereden kilometers met heel wat nadelige gevolgen zoals extra brandstofverbruik, meer CO2 uitstoot, tijdverlies in files, extra werkuren en langere doorloop tijden. Bovendien was het dienstenpakket beperkt zowel in het leveren aan huis als in de doe-het-zelf oplossingen. In het kader van de groeistrategie van Dockx (jaarlijks +20%) wil de bedrijfsleiding door dit project een snel rendement op de projectinvestering mogelijk. Bovendien speelt ze in op zowel nieuwe maatschappelijke belangen (duurzaamheid en mobiliteit) alsook op de nieuwe behoeften van de consument (keuze in service en kost). Dockx maakte de strategische analyse dat het niet langer de verlader of de logistieke dienstverlener zijn die de beslissingen nemen over de manier van vervoeren. Het zal de consument zelf zijn die bepaalt op welke manier hij de gekochte goederen thuis wil krijgen. Dockx wil daarom een oplossing bieden die rekening houdt met verschillende niveaus van kwaliteit en service, met de bijbehorende variaties in prijs.

Meerjarenproject. De eerste stap was het centraliseren van de bestuursstructuur van de drie verschillende bedrijven naar één bedrijf met het oog op de unique selling proposition. Nadien kwam het centraliseren van het middle management en eengemaakt beheer van locaties, activa en planning. Een derde belangrijke fase is het uitbreiden in fysieke locaties om een complete dekking van België te bekomen tegen 2020. Dat begon al met de opening van het regionaal distributiecenter in Wilrijk, de opening van de eerste lokale Distributiecenters in Gent en Drogenbos. Dat laatste is intussen al omgevormd tot een nieuwe Dockx Select afhaalpunt. In mei 2013 volgde de opening van een derde Lokale Distributie Center in Machelen. Straks opent een tweede regionaal distributiecenter in Nijvel. Nog belangrijker is de aanzienlijke inspanning op het vlak van change management. Dat begon met het centraliseren van alle planning en administratie departementen fysiek bij elkaar in een kantoor, gekoppeld aan extensieve trainingsprogramma’s voor het middle management, administratie en planning, dit naar de nieuwe werkmethoden alsook de software toe. Tegelijk startte de training van arbeiders om hen meer competenties te geven (magazijnier, chauffeur of verhuizer).

 

Oordeel van de jury

De jury was sterk onder de indruk van de strategische ingreep om een nieuwe dienstverlening te bouwen op basis van competenties die al bestonden in het bedrijf, maar nu samengebracht worden in een nieuwe combinatie. Dockx investeert stevig in opleidingen om de werknemers uit de diverse afdelingen multi-inzetbaar te maken.

Dockx creëert daarmee voor zich zelf een unieke niche in de sterk groeiende markt van de omnichannellogistiek waar alle distributieketens zich mee geconfronteerd zien. Het dossier blonk ook uit door in al zijn bondigheid toch een goed becijferd plan te bevatten. Het project blijft nog erg nieuw; de eerste prille resultaten moeten in de toekomst nog bevestiging krijgen in de realiteit.

 

Peter Ooms

Foto 2_0027_Dockx 151217-027

De nieuwe Dockx Service Shop in Drogenbos.

Foto 3_0018_Dockx 151217-018-800

Met het nieuwe concept moeten ook de klassieke activiteiten zoals verhuur versterkt worden.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!