Limburgse transport- en logistieke bedrijven werken samen om chauffeurstekort op te vangen

 11/01/2017  Yannick Haesevoets  News Transport
Limburgse transport- en logistieke bedrijven werken samen om chauffeurstekort op te vangen

Vanmorgen hebben POM Limburg en Logistiek Platform Limburg de eerste Vlaamse werkgeversgroepering in de privésector voorgesteld. Concreet betekent deze groepering een samenwerking tussen vier Limburgse transport en-/of logistieke bedrijven die een gezamenlijke pool vormen om het chauffeurstekort op te vangen. 

De vier leden van ‘Limburgse Pool Transport & Logistiek’ zijn Alders Transport (Overpelt), TDL (Heusden-Zolder), MTL (Tongeren) en Lux Transport (Borgloon). Roel Smets, CEO van Alders Transport en woordvoerder van het project: “De oprichting van een logistieke pool is een belangrijke stap om het chauffeurstekort op te vangen. De oplossing is niet om tegen mekaar te concurreren. We moeten doorgroeien tot een horizontaal samenwerkingsverband waarbij we samen sterker staan.”

Gemiddelde leeftijd van 53 jaar
Doordat de vier transportbedrijven nauw gaan samenwerken, is het gemakkelijker om potentiële chauffeurs aan te spreken. “We richten ons vooral tot jonge chauffeurs die nood hebben aan een goede opleiding, want opleiding is zó belangrijk in onze sector. Als we zien dat de gemiddelde leeftijd van chauffeurs in België 53 is, dan moeten we dringend werk maken van een goede opvolging.” Ook de steeds groeiende vraag van de intussen ouder wordende chauffeurs om deeltijds te gaan werken, was een belangrijke reden om over te stappen tot een gezamenlijke pool.

Onder het toeziend oog van Federaal Minister van Werk Kris Peeters sprak ook Pascal Vrancken, voorzitter van Logistiek Platform Limburg bemoedigende taal. “Deze Limburgse Pool voor Transport en Logistiek is een schoolvoorbeeld voor onze gehele Belgische economie. We willen met dit initiatief de strijd tegen de buurlanden opvoeren om Limburg, Vlaanderen en België in zijn geheel sterker op de kaart te zetten.”

35 jobs nieuwe jobs
Het project is vandaag officieel van start gegaan met 5 chauffeurs in opleiding. Tegen eind februari zouden deze chauffeurs operationeel moeten zijn. “Na 1 jaar willen we zo’n 15 nieuwe chauffeurs, na 2-3 jaar zouden het project goed moeten zijn voor 35 nieuwe jobs”, besluit Minister Kris Peeters.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!