Lichte bedrijfsvoertuigen op Solutrans

 04/12/2017  TransportMedia  Van
Lichte bedrijfsvoertuigen op Solutrans

Op het Solutrans-salon konden we interessante oplossingen voor de inrichting van lichte bedrijfsvoertuigen ontdekken. Bij de constructeurs zelf zagen we daarentegen minder vernieuwingen.

Het salon was georganiseerd onder de slogan ‘Unlimited Innovation’. Behalve zij die ook trucks bouwen (Mercedes, Iveco, Renault Trucks en MAN), hadden maar weinig constructeurs een stand gereserveerd. Iveco verraste ons op een heel mooie stand met zijn gloednieuwe Daily Blue Power-gamma, een drievoudig milieuvriendelijk aanbod dat CNG, elektrisch of Diesel Euro 6 RDE 2020 Ready verenigt. De andere exposanten waren Renault, Nissan en Isuzu, met een veelheid aan omgebouwde voertuigen, waaronder tal van pick-ups.

Vernieuwingen bij de carrosseriebouwers

Ook de grote Franse carrossiers-constructeurs waren uiteraard van de partij en ze brachten enkele mooie innovaties mee. Gruau had de helft van zijn stand aan zijn Electron II gewijd, een elektrisch voertuig dat van de Fiat Ducato is afgeleid. Er waren verschillende modellen te bezichtigen: bestelwagen, groot volume, koelwagen…

Durisotti, een carrosseriebouwer uit het Noorden van Frankrijk, opteerde voor een kleinere oppervlakte, maar had zich wel toegespitst op zowel de actuele noden als op de toekomst. We konden er de Renault Kangoo T-Box ontdekken, met grote schuiflades en andere opbergruimtes om het de klant zoveel mogelijk naar zijn zin te maken. Stadsdistributie of thuisbezorging, het voertuig leent zich tot alle korteafstandswerk.

Een andere mooie verwezenlijking van Durisotti was de Peugeot Expert Portikcar, met een volledig uitgeruste mobiele veiligheidspoort. Dit voertuig maakt het mogelijk om in minder dan geen tijd de toegang tot een evenement te beveiligen. De wagen bevat een loket, een controlepoort voor personen en een tunnel met X-stralen voor bagagecontrole, zoals in de luchthaven.

Koelspecialist ECP stelde een kleine elektrische Renault Zoé-berline voor die tot een minikoelbusje was omgebouwd. De wagen kan zo 0,85 m³ volume tussen -25°C en +25°C vervoeren. En waar kan hij effectief voor worden gebruikt? Eens te meer, voor een milieuvriendelijke laatste kilometer in de stad…

Dhollandia (zoals u weet een Belgische fabrikant) stelde zijn nieuwe DH-LMA.08-laadklep voor die speciaal is ontworpen voor chassis van 3,5 T en waarmee 30 tot 40 kg aan laadvermogen kan worden gewonnen. Goed gezien!

Met de komst van de nieuwe spelers op de pick-upmarkt ontdekten we ook tal van oplossingen (minilaadbak, hoogwerker, takelwagen, sneeuwruimer…) die op de behoeften van beroepen op alle terreinen inspelen.

  1. be-VAN

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!