Langeduurtest: Renault Trafic 1.6 dCi Twin Turbo

 25/11/2014  Yannick Haesevoets  Trucks, Van
Langeduurtest: Renault Trafic 1.6 dCi Twin Turbo

Begin september kwam de nieuwe Renault Trafic onze pool van testwagens vervoegen voor een langeduurtest van zes maanden. Na een proefperiode van een zestal weken en een kleine 3.000 kilometer maken we een eerste tussentijds rapport op.

Of het geen tijd werd om nog eens een langeduurtest in te plannen met een (middel-)grote bestelwagen? De vraag was nog maar net gesteld op onze redactievergadering, en de knuppel vloog alweer in het hoenderhok. De nieuwe Vito! Neen, de Iveco Daily! De grote Transit! Keuze te over, maar na lang discussiëren viel ons oog op het duo Opel Vivaro/Renault Trafic, waarvan laatstgenoemde uiteindelijk het snelst de weg vond naar onze redactieparking. De Renault Trafic 1.6 dCi met 120 pk die we zes maanden lang de onze mogen noemen, is een compacte L1H1-variant. Al geldt dat compacte niet zozeer voor het laadruim, dat elf centimeter won in vergelijking met de vorige Trafic. De nuttige laadlengte bedraagt minimaal 2,54 meter, en volstaat voor het vervoeren van drie europalletten. Niet onbelangrijk: om de rijkwaliteiten (en de verbruikswaarden) van de Renault Trafic optimaal te kunnen evalueren, torst onze testwagen een lading van 450 kilogram. We besluiten onze eerste studieronde met een pluim voor de vormgeving van de nieuwe Trafic, die ondanks zijn hoekige vormen best dynamisch voor de dag komt. Met dank aan de spitse neus, de scherp uitgesneden lichtblokken en een knoert van een Renault-logo op de motorkap. Alsof de Trafic daarmee vooral wil benadrukken dat hij géén Opel Vivaro is…

Stille kracht

Zoals gezegd zijn we intussen zowat 3.000 kilometer verder, en het moet gezegd: de Renault Trafic heeft ons al meermaals in positieve zin weten te verrassen. Vooral het geluidscomfort aan boord is er merkelijk op vooruit gegaan. Dat heeft deels te maken met de stillere werking van de 1.6 dCi-motor, maar ook door minder resonanties in de cabine zelf. Ondanks zijn beperkte longinhoud kan de nieuwe dieselmotor er toch de vaart in houden, met dank aan de Twin Turbo-technologie die Renault uit zijn F1-stal heeft overgeheveld. Verwacht geen straffe spurtjes, zeker niet met 450 kilogram op de achteras, maar wel een stille kracht die zich niet helemaal uit de naad moet werken om enigszins vlot vooruit te komen. De komende weken gaan we onze Renault Trafic onderwerpen aan een uitgebreide eco-rit, een fikse verhuis en een retourtje Ardennen, waar we onze kleine 1,6 liter-motor ook een aantal stevige kuitenbijters zullen voorschotelen. De eerste indrukken waren positief, tijd om elkaar wat beter te leren kennen…

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!