Lagere loonlasten: de UPTR voert de druk op

De UPTR heeft geprofiteerd van een ontmoeting tussen Philippe De Backer en de Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de KMO, om de Staatssecretaris eraan te herinneren dat er dringend werk moet worden gemaakt van het verlagen van de loonlasten voor transporteurs.  “Nu er nog tot mei een federale regering is, willen we van de gelegenheid gebruik maken om te proberen het dossier af te werken waarin het gebrek aan concurrentievermogen van onze bedrijven – de bron van alle kwaad – wordt aangepakt. Dat is belangrijker dan dat we, vergeefs, blijven proberen de symptomen van de ziekte te behandelen”, verklaart Michael Reul, secretaris-generaal van de UPTR (en vicepresident van de HRZKMO). Volgens Reul bestaan er dan ook juridische mogelijkheden om de sociale factuur van de Belgische transporteurs en logistiekers wat naar beneden te halen, naar het model dat ook in de horeca- en bouwsector is gevolgd. In beide sectoren moeten de prestaties elektronisch worden geregistreerd, zoals in de transportsector met de digitale tachograaf ook het geval is. De UPTR vraagt de federale regering dus om volgende maatregelen te bestuderen:

  • Vrijstelling van RSZ-bijdragen op de ‘beschikbaarheidstijd’ van het rijdend personeel (chauffeurs/transport).
  • Vrijstelling van de RSZ-bijdragen op de ‘wachturen’ van het niet-rijdend personeel (magazijniers/logistiek).
  • Vrijstelling van het overmaken van bedrijfsvoorheffing op de ‘beschikbaarheidstijd’ van het rijdend personeel (chauffeurs/transport).
  • Vrijstelling van het overmaken van bedrijfsvoorheffing op de ‘wachturen’ van het niet-rijdend personeel (magazijniers/logistiek).
  • Versoepeling van het vrijstellingssysteem voor het overmaken van de bedrijfsvoorheffing op de lonen, inclusief de ‘nachtpremies’ (chauffeurs/transport + magazijniers/logistiek).
  • Versoepeling van de bepaling van ‘ploegwerk’ (die een bredere toepassing mogelijk maakt van de vrijstelling van het overmaken van de bedrijfsvoorheffing).
  • Invoering van een systeem om de RSZ-bijdragen te verminderen met € 500 of € 800 (voor -26-jarigen) voor de eerste vijf truckchauffeurs van bedrijven met maximaal 49 werknemers.

   

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo