Ladingzekering : eindelijk Europese norm

 14/04/2018  Hendrik De Spiegelaere  Fleet Management
Ladingzekering : eindelijk Europese norm

Alleen al in het drankentransport is er één verlies van lading per dag in Europa. Vandaar dat er extra aandacht uitgaat naar ladingzekering in het kader van het Europees handvest voor de verkeersveiligheid. Ook in België worden jaarlijks meer dan 10.000 gevallen van verlies van lading geregistreerd. Tot nu toe bleef een strikte reglementering evenwel uit, maar daar komt verandering in met de EU Richtlijn 2014/47, die van kracht wordt vanaf 2018.

 

Recent organiseerde het NBN in Gent een studiedag over ladingzekering. Het belangrijkste feit: er komt een Europese Richtlijn over ladingzekering. België hanteert als norm voor ladingzekering het KB Ladingzekering van 27 april 2007, in voege sinds 10 september 2009. Dat zal dus veranderen als de Europese Richtlijn 2014/47 zal omgezet worden in nationale wetgeving.

Laatste versie rechtsgeldig

Dat eerste KB gaf een algemeen kader inzake ladingzekering om het aantal gevallen van ladingverlies op Belgische wegen drastisch te verminderen. Belangrijk is dat het inspanning vraagt van alle betrokken partijen: chauffeur, transportbedrijf, verlader, verpakker, opdrachtgever, voertuigconstructeurs, controlerende instanties…

Voorafgaand aan de nieuwe Europese Richtlijn waren er al de CTU code internationaal (IMO/ILO/UNECE) en de ADR standaard EN12195-1 2010, samen met de Europese richtlijnen voor de beste praktijken over het zekeren van lading voor wegtransport.

“Het grootste deel van de nieuwe Europese richtlijn gaat over de technische staat van de voertuigen.”, verduidelijkt Marc Juwet van de KU Leuven. Het stuk over de ladingzekering staat in de artikels 16 en 17 Annex III 5. Toe te passen normen. Dat zijn volgende normen:

  • EN 12195-1 Berekening van sjorkrachten
  • EN 12640 Sjorpunten
  • EN 12642 Sterkte van de voertuigopbouw
  • EN 12195-2 Sjorren met sjorbanden
  • EN 12195-3 Sjorkettingen
  • EN 12195-4 Sjorren met staalbanden
  • ISO 1161, ISO 1496 ISO container
  • EN 283 Wissellaadbakken
  • EN 12641 Huifconstructies
  • EUMOS 40511 Rongen
  • EUMOS 40509 Transportverpakking

“Omdat de normen zullen evolueren is het belangrijk telkens de laatste versie van de norm te gebruiken. Dit is verplicht door de richtlijn. Persoonlijk ben ik van mening dat er veel te veel is uitgegaan van testen met papierrollen en die zijn niet vervormbaar. Vergelijkende testen met zakgoed of drankkisten gebeurden niet of nauwelijks. De wetenschappelijke achtergrond is dan ook echt summier. Maar er komt dus een Europese Richtlijn en daar moeten de transporteurs gebruik van maken. Zo moeten ze vooral in Duitsland eisen dat de Europese richtlijn gebruikt worden en niet de VDI”, aldus Marc Juwet.

 

NBN

De studiedag was een organisatie van het Bureau voor Normalisatie. Het NBN is een instelling van openbaar nu en valt onder de federale Minister van Economie. De opdracht is nieuwe normen te ontwikkelen op basis van imput van bedrijven, overheden en federaties. De normen helpen om te voldoen aan de wetgeving (norm is geen wetgeving!). Jaarlijks worden er door het NBN 1500 nieuwe normen ontwikkeld, grotendeels revisies van vroegere normen. Het NBN heeft tevens tot taak de Belgische bedrijven bij de normontwikkeling te betrekken en de bedrijven te stimuleren om de normen te gebruiken.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!