Laadkranen: ook voor hijswerk

 01/09/2015  Claude Yvens  Trucks & Trailers
Laadkranen: ook voor hijswerk

Als er één element is dat het laden en lossen van een vrachtwagen eenvoudiger heeft gemaakt dan is het wel de laadkraan. Niet alleen wordt de zware handenarbeid van vroeger er mee overbodig, de chauffeur is ook niet langer afhankelijk van laad- en losmiddelen ter plaatse.

De bouwsector is bovendien één van de grootste afnemers van laadkranen. Het is daarbij vooral het punt op elk plaats waar een nieuwe werf ontstaat de goederen te kunnen afleveren die de populariteit verklaart. Pallets met zakken cement, pakken stenen of tegels, bekleding, houten planken, stalen balken, het kan allemaal met een laadkraan op zijn bestemming gelost worden. Laadkranen kunnen ook uitgerust worden met een grijpbak om stortgoederen te laden en te lossen of te helpen bij het opruimen van afbraakpuin of afval. Dan spreken we nog maar alleen van de grondstoffen, inmiddels worden laadkranen steeds meer uitgerust als montagekranen om te helpen in de bouw.

Veiligheid voorop

Voor het bedienen van een laadkraan is enige opleiding vereist en in heel wat landen inmiddels verplicht. Ook de fabrikanten van laadkranen maakten de bediening veel veiliger, onder meer via een begrenzing van het zwaaibereik en een lastbegrenzing. De richtlijn EN 12999 verplicht het monteren van sensoren, die onder meer bij het niet volledig uitschuiven van de steunpoten het zwenken en de belasting kunnen beperken.

De moderne laadkraan is echt een hi-tech constructie met extra veel aandacht voor ergonomie en veiligheid. Dat moet ook wel gezien de gewichten en onder meer de hoge bedrijfsdruk van de hydraulische installatie (meestal meer dan 300 bar).

Met de herziening van de Europese norm voor laadkranen in 2011 (EN12999) werd er al rekening mee gehouden dat laadkranen steeds meer gebruikt worden voor hijswerk (vooral in de bouw- en montagesector) en niet langer enkel om te laden en lossen. De veranderingen sloegen onder meer op het voorzien van hoorbare en zichtbare signalen voor de masthoogte, de stabilisatorpoten en de liftcapaciteit.

Het grote voordeel van de laadkraan is uiteraard zijn compacte constructie omdat laadkranen opvouwbaar zijn. De gebruikelijke plaats voor een laadkraan is achter de cabine, omdat het laadplatform dan ongehinderd te gebruiken is. Soms wordt gekozen voor een plaats achteraan, zodat de kraan op de vrachtwagen ook de aanhangwagen kan lossen.

Een speciaal type laadkranen zijn de rolkranen. Die hebben een eigen rolsysteem met geleiders op de laadbak of oplegger. Het voordeel is dat de kraan de hele oplegger kan bedienen, het grootste nadeel is de plaats die de kraan en het geleidingssysteem innemen en het hogere eigengewicht.
grue (3)

Zwaardere kranen

Er is een groeiende tendens naar zwaardere kranen op trucks. Die trend is zowel zichtbaar bij de truckkranen als de zware laadkranen. Waar laadkranen met een capaciteit van meer dan 100 t/m vroeger een zeldzaamheid waren, worden nu capaciteiten aangeboden van meer dan 300 t/m. De groei van het segment truckkranen en zware laadkranen gaat vooral ten koste van mobiele telescoopkranen. Deze laatste hebben als nadeel hun prijs en constructie. Bovendien zijn ze meestal beperkt in snelheid.

De lichtere truckkranen (vanaf zo’n 8 ton hefvermogen) hebben nog hetzelfde voordeel van laadkranen, ze worden namelijk op commercieel gangbare chassis opgebouwd. Dat biedt voordelen op gebied van onderhoud/herstelling, maar vooral op het vlak van snelle inzetbaarheid. Een truck met laadkraan mag zich namelijk met dezelfde snelheid verplaatsen als gewone trucks.

“Er is een verschuiving merkbaar naar zwaardere truckkranen, waarbij laadkranen het lichtere segment beheersen.”, verklaart Rüdiger Zollondz, Director Product Marketing Terex Cranes. “De klanten kiezen voor de zwaarste kranen met hijsvermogens tot wel 200 ton, die zo op de weg kunnen en liefst zonder vergunningen.”

Precies daar knelt het schoentje bij de truckkranen, want de zwaarste modellen staan niet langer op een commercieel chassis, maar vergen specifieke chassis, met andere asafstanden en speciale versterkingen voor de kraanopbouw. Op dat vlak is de laadkraan dan weer veelzijdiger. Commerciële chassis hebben dan nog een milieuvoordeel, omdat ze moeten beantwoorden aan de Euro 6 normen. Kraanconstructeurs die een eigen chassis moeten ontwikkelen hebben het veel moeilijker met de milieunormen (nu Tier 4 Final/EU Stage4).

De grootste laadkranen zijn ook opgevouwen toch flinke kanjers, waarbij er niet al te veel laadruimte overblijft. Ook met het laadvermogen houdt het voor de truck of opleggers niet over, want een laadkraan van meer dan 100 t/m weegt algauw tussen de 12 en 16 ton.
grue (4)

Dat gewicht heeft vaak ook te maken met de reikwijdte van de kraan. Hoe verder de kraan kan reiken, hoe zwaarder de constructie. Een voorbeeld: de Fassi 1950 RA he-dynamic met een capaciteit van 137,6 t/m heeft een bereik van 11 meter en weegt 12,7 ton. Hetzelfde model met een bereik van 23,9 meter ziet de capaciteit beperkt tot 129 t/m en het eigengewicht toenemen tot 16,2 ton. Met een extra jib kan men de reikwijdte uiteraard nog vergroten. Voor de operator is de verhouding tussen hijsvermogen en reikwijdte de belangrijkste factor. Hiervoor voorzien alle constructeurs duidelijke tabellen met afstanden, hijsvermogens en hoogtebereik.

De zwaarste laadkranen vinden we ondertussen bij Hidrokon (tot 360 t/m) en Erkin World Power (tot 450 t/m). De ER 450.00 van Erkin World Power heeft een hijsvermogen van 150 ton! Ook deze allerzwaarste kranen passen niet meer op een commercieel truckchassis en worden opgebouwd op een specifiek chassis.

De voordelen van een opvouwbare laadkraan

  • Eén van de grote voordelen van de gewone laadkraan, namelijk zijn geringe eigengewicht, valt in deze categorie van zwaargewichten weg, want er blijft niet veel nuttig laadvermogen meer over, ook al worden 4- of zelfs 5-assige truckchassis gebruikt.
  • De laadkraan kan met tal van hulpstukken uitgerust worden aan de kraanarm, zoals lieren, emmers, palletvorken, steenklemmen, boomklemmen en dergelijke.
  • De inzetbaarheid: waar een vrachtwagen of trekker/oplegger kan komen, kan een truck of trekker/oplegger combinatie met laadkraan ook komen.
  • Horizontaal bereik: Laadkranen zijn bij uitstek geschikt om mee te werken waar de hoogte beperkt is.
  • Verscheidenheid: de laadkraan kan geïnstalleerd worden op een truck, oplegger, boot, ponton of spoorwagon.
  • Een laadkraan is sneller klaar te zetten en om mee te werken dan telescoopkranen. Bovendien kan de mast tijdens de hijsoperatie in- en uitgeschoven worden, omdat elke mastsectie onafhankelijk hydraulisch gecontroleerd wordt.

grue (2)

 

 

De MAD Easyload laadsysteem

Wie pakketten, machines of materiaal met een bestelauto vervoert zit altijd met het probleem van in- en uitladen. Om ook voor gesloten bestelwagens een laadkraan te kunnen bieden werd door MAD de EasyLoad ontwikkeld.

De elektrisch verschuifbare giek kan een last tot 250 kg tillen. Het beladen gaat extra makkelijk omdat de EasyLoad praktisch de hele lengte van de laadvloer bereikt.

De EasyLoad is met één hand te bedienen en wordt gemonteerd in een zelfdragend frame, waardoor de krachten opgenomen worden door de vloer – en niet door het dak. Bij overstap op een ander model bestelauto, kan de EasyLoad eenvoudig uit- en weer ingebouwd worden.

Voor een groot aantal goederen is een assortiment aan bijpassende hijsmiddelen beschikbaar, zoals pallethaken, vatenklemmen, hijsbanden en rondstroppen.

grue (5)

Grues de chargement – Chargement, déchargement et levage

Laadkranen – Ook voor hijswerk