Kritiek op ‘verdozing’ landschap neemt in Nederland fors toe

De snelle toename van XL en XXL logistiek vastgoed in Nederland baart het College van Rijskadviseurs zorgen. Volgens een advies van dit Nederlands adviesorgaan moeten de provinciale overheden de groei van distributiecentra een halt toe roepen en strengere eisen stellen. “Het moet minder, compacter, geconcentreerder en multifunctioneler”, zegt het. De ‘verdozing’ van het landschap krijgt al langer kritiek in Nederland omdat er de laatste jaren een wildgroei was en de enorme magazijnen ruimte innemen waar anders natuur- of recreatiegebieden hadden kunnen zijn. Volgens de critici veroorzaken ze ook veel vrachtwagenverkeer en files. In 2018 groeide de vraag naar (X)XL vastgoed er naar een record. Vorig jaar is maar liefst 3 miljoen m² logistiek vastgoed gerealiseerd, of het equivalent van 600 voetbalvelden. “En die groei zet door, terwijl het areaal (X)XL logistiek vastgoed op dit moment al in totaal 31, 3 miljoen m² beslaat”, stelt het College vast. Vooral de bouw van mega-magazijnen hebben een schadelijk effect, stellen de rijksadviseurs. ‘Distributie is van alle tijden, maar de hallen worden nu zo groot dat ze niet op bestaande bedrijventerreinen passen’, zeggen ze. Volgens hen zou de bouw van nieuwe logistieke hallen alleen nog op bestaande bedrijventerreinen moeten toegestaan worden. Ze stellen zelfs dat de ontwikkeling van ‘greenfields’ verboden en de herontwikkeling van ‘brownfields’ gestimuleerd moet worden. En de loodsen die er komen, moeten in clusters komen te staan. “Anders is de wildgroei van blokkendozen op termijn funest voor het Nederlandse landschap”, zeggen de adviseurs.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo