Klanten legden al 30.000 kilometers af met Mercedes-Benz eActros

 25/06/2019  Erik Roosens  Expertise Center, Trucks & Trailers
Klanten legden al 30.000 kilometers af met Mercedes-Benz eActros

Mercedes-Benz zet een nieuwe stap in de klantentesten met de elektrisch aangedreven eActros. Logistik Schmitt gaat een eActros van 25 ton inzetten om iedere dag versnellingsbakbehuizingen te vervoeren naar de vrachtwagenfabriek in Gaggenau. Daarna volgen testen met een trekker-oplegger en een trolleyvrachtwagen.

Tien exemplaren van de Mercedes-Benz eActros (18 en 25 ton) worden sinds juni 2018 getest door twintig klanten. “De voertuigen legden 30.000 testkilometers af en daaruit blijkt dat een actieradius van 200 kilometer in de praktijk realistisch is”, zegt Stefan Buchner, hoofd van Mercedes-Benz Trucks.
De eActros van 25 ton die nu wordt ingezet, zal versnellingsbakbehuizingen vervoeren van Ötigheim naar de Mercedes-Benz fabriek in Gaggenau. De bakwagen zal 12 ton vervoeren en twaalf uur per dag rijden. De batterijen worden opgeladen met een mobiel laadstation terwijl de truck geladen of gelost wordt. Het gaat om een traject van 7 kilometer en de truck zal iedere dag 168 kilometer afleggen.

Bovenleiding

In een volgende testfase zal Mercedes een eActros trekker-oplegger inzetten met een hoger gewicht en een hoger rijbereik. In de lente van 2020 komt er nog een test met een elektrische truck die zijn stroom neemt van een bovenleiding, een trolleyvrachtwagen. Maar voor die test op de eWayBW moeten eerst de bovenleidingen nog worden aangebracht.
“We zijn bijzonder verheugd dat Logistik Schmitt de eActros nu gebruikt in de regio van Murgtal”, zegt Buchner. “We kijken ernaar uit om interessante lessen te trekken uit de praktijkervaring, ook met betrekking tot de latere tests met trolleyvrachtwagens.”
Sinds juni 2018 zijn alle elektrificatieactiviteiten voor vrachtwagens en bussen van Daimler Trucks samengebracht in een groep. Die E-Mobility Group definieert de strategie voor alle elektrische onderdelen en complete elektrische voertuigen van alle merken en afdelingen van de groep. Bovendien ontwikkelt EMG een wereldwijd platform, vergelijkbaar met de succesvolle wereldwijde platformstrategie voor conventionele aandrijfsystemen en hoofdonderdelen.

Autonoom rijden

Ook op het vlak van autonome vrachtwagens legde Daimler Trucks de lat een stuk hoger in 2018. Met de nieuwe Mercedes-Benz Actros – die in juni op de markt komt – heeft de constructeur een eerste reeks vrachtwagens met semiautonome rijfuncties (Niveau 2). “De volgende jaren zetten we verder in op autonoom rijden”, zegt Martin Daum, Lid van de Raad van Bestuur van Daimler AG en verantwoordelijk voor Trucks & Buses. “Eerst in afgesloten omgevingen zoals luchthavens, daarna op de autoweg waar we de chauffeur een tijd willen laten rusten of zelfs slapen. Niveau 3 dus, waarbij het voertuig een tijd autonoom kan rijden. We investeren de komende jaren 500 miljoen euro in de ontwikkeling van autonome vrachtwagens van Niveau 4, die volledig zelfstandig kunnen rijden.”

Daimler Trucks heeft drie identieke testcircuits

Om eenzelfde platform te ontwikkelen dat wereldwijd kan worden ingezet heeft Daimler Trucks drie volledig identieke testterreinen: eentje in Wörth (Duitsland), een tweede in Amerika en een derde in Brazilië. “Alleen op die manier is het mogelijk om testresultaten uit te wisselen en te vergelijken”, zegt Christof Weber, Head of global testing Daimler Trucks. Om de testterreinen aan te leggen werden over heel de wereld 28 verschillende wegtypes opgemeten en nauwkeurig nagebouwd. “Het resultaat is een circuit waar op acht maanden de volledige levensduur van een voertuig kan worden getest”, zegt Weber. “Eén kilometer slechte weg op ons testparcours komt overeen met 200 afgelegde kilometers van een klant.”

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!