Kippers: de hightech zit in de details

 01/09/2015  Claude Yvens  Trucks & Trailers
Kippers: de hightech zit in de details

Kippers worden in de bouw ingezet voor losgestorte goederen (grond, aarde, zand, grint, puin, afval). Alles wat met een eenvoudige kipbeweging op de bodem kan gestort worden. Afhankelijk van wat men met de kipper wil vervoeren kan de kipbak en het kipsysteem aangepast worden.

Die achteroverkipper is nog altijd de meest gebruikelijk variant, al evolueerden de gebruikte materialen en kipsystemen natuurlijk flink. De hightech is te merken aan de vele nieuwe toepassingen op het vlak van veiligheid en bediening, bijvoorbeeld afstandsbesturing van het kippen, de laadklep, het opklappen van de bumper of het afdekken van de lading, bewaking van een stabiele stand van het voertuig, bewaking van het laadgewicht en nog veel meer. Sommige zaken kunnen zelfs via een app gecontroleerd of aangestuurd worden.

De lading bepaalt de kipbak

Afhankelijk van de te vervoeren bouw- of afvalstoffen kan de gebruiker kiezen voor andere materialen, een andere vorm of een ander type van kipbak.

  • Driezijden kippers worden specifiek ontworpen voor het lichtere werk zoals bij de gemeenten, waarbij de zijborden zowel manueel als hydraulisch kunnen bediend worden.
  • De achteroverkipper is sterk gegeerd binnen de bouwmaterialenmarkt, waarbij de zijborden zowel in aluminium als in staal kunnen worden uitgevoerd.
  • De multifunctionele kipper, die zijn toepassing vooral vindt in de ondernemingen actief in het grondverzet, kan uitgevoerd worden met een groot aantal extra voorzieningen zoals de verschillende kipmogelijkheden, isolatie, dak, zijprofielstructuur, hydraulische zijborden.
  • Voor ladingen die erg sletig zijn voor de laadbak, zoals steenpuin, rotsen, bouwafval, kwam de halfronde of afgeronde laadbak in zwang. Door de keuze voor specifieke staalsoorten is deze kipbak bijzonder goed bestand tegen agressieve ladingen. Andere pluspunten zijn een lager zwaartepunt door de conische vorm (vooral als de laadbak verzonken in het chassis kan gemonteerd worden) en het gemakkelijk lossen omdat de bakken ook in lengtevorm conisch zijn.

Heeft men beslist over de vorm, dan moet nog de keuze voor het materiaal volgen. Staal is voor alle toepassingen geschikt, waarbij voor halfronde kipbakken specifiek sterke staalsoorten zoals Hardox of Domex gekozen worden. Aluminium krijgt de voorkeur wanneer het laadvermogen primeert. Sommige kipperbouwers combineren staal met aluminium. Een andere oplossing is een speciale, vervangbare bodem om de slijtage door de lading op te vangen. Om de bak slijtvast te maken kunnen tevens extra slijtplaten opgelast worden op de gevoeligste plekken.

Inmiddels worden ook kipbakken in kunststof uitgeprobeerd. Dat is in de eerste plaats het domein van Nederlandse bedrijven, waar door het MTM en het treingewicht van 50 ton aanzienlijke gewichtsbesparingen kunnen gerealiseerd worden.
bennes (2)

Kipsystemen

De mechanische kipsystemen zijn allemaal vervangen door hydraulische systemen (elektro/hydraulisch bij lichte bedrijfsvoertuigen, pneumatisch/hydraulisch bij zware bedrijfsvoertuigen), waarbij de hydraulica wordt gevoed door een krachtaftakas (PTO). Het aftakken van het vermogen kan op de motor gebeuren (vliegwiel PTO) of op de versnellingsbak.

Interessant daarbij is dat de huidige motorgeneratie door zijn elektronische sturing ook heel gepast vermogen kan afgeven voor de PTO. Hierdoor wordt het brandstofverbruik verlaagd en aandrijflijn minder belast.

Kippen gebeurt met behulp van kipcilinders, met als voornaamste varianten de kopcilinder, middencilinders of een schaarsysteem. De eerste variant heeft het voordeel van het gewicht, de andere zijn verkieslijk wanneer extra stabiliteit gewenst is. Met de cilinders in het midden is tevens een langere laadbak mogelijk dan met een kopcilinder.

Voor kippers worden versterkte chassis gebruikt of wordt een hulpraam gemonteerd, want de kipbeweging veroorzaakt een zware belasting op het draaipunt van de kipbak.
bennes (4)

Speciale uitvoeringen

Omdat een kipper een zware investering is, die men moeilijk voor andere doeleinden kan inzetten, zijn er speciale uitvoeringen die een flexibel gebruik toelaten. Een voorbeeld daarvan zijn kippers met palletbreedte, waardoor men dus ook pallets kan laden.

Een ander voorbeeld is de afzetbare kipper. Met een afzetbare opbouw kan het basisvoertuig eventueel als trekker ingezet worden (met een verzonken koppelschotel), een uitvoering die bij grote aannemers populair is. De vrachtwagen kan als trekker bijvoorbeeld ’s morgens met een dieplader machines naar de werf brengen en de rest van de dag met een afzetbare kipbak weer als kipper dienst doen. De afzetkipper kan ook vervangen worden door een opbouw met mixer of een opbouw met montagekraan.
bennes (1)

Alternatieven

Voor het vervoer van losgestorte goederen zijn er nog meer alternatieven op de markt. Bij verschillende constructeurs zijn nu laadbakken met een stempel (Ram Trailer, Fliegl) of pusher beschikbaar. Die bakken kippen niet, maar duwen de lading uit de laadbak.

AJK produceerde naast speciale kippers voor mijnbouw ook een pusher. Deze AJK Pusher is op maat gemaakt voor het vervoer op onder andere gesloten terrein en bij extreme toepassingen. Hij kan zijn lading lossen op plaatsen waar een kipper niet kan kippen. Dat betekent dat het voertuig niet vlak hoeft te staan en zijn lading ook kan lossen indien de ruimte boven de vrachtwagen beperkt is. Bij het bouwen van deze voertuigen wordt gebruik gemaakt van hoogwaardige staalsoorten zoals Hardox, Domex en dergelijke.

Bij lichtere stortgoederen kan de ondernemer ook voor een laadbak met bewegende laadvloer (Walking Floor, Running Floor) kiezen. Zo’n opbouw biedt dezelfde voordelen als een pushersysteem. De opbouw en het systeem van bewegende laadvloer zijn evenwel minder bestand tegen een harde belading.

Een derde alternatief is een containersysteem met schuifarm, haakarm, knikarm, kabels of kettingen. Het voordeel hiervan schuilt voornamelijk in het feit dat men de laadbak of container ter plaatse kan achterlaten en ondertussen met het voertuig elders een volle bak kan ophalen. Deze containersystemen kunnen bovendien kippend uitgevoerd worden, waardoor ze evenzeer als een conventionele kipper kunnen ingezet worden. Ze zijn ook flexibeler in gebruik omdat verschillende soorten containers kunnen meegenomen worden (drukcontainers, silo’s, tankcontainers, bulkcontainers).
bennes (6)

3 Top Tips

Bij het kiezen van een kipper worden vaak dezelfde fouten gemaakt.

  1. Koop geen te kleine kipper kiezen. Dan moet men vaak met een te hoge ophoping rijden, die niet reglementair af te dekken is.
  2. Kies geen te lichte kipper kiezen met het oog op extra laadvermogen. Door de zware belasting gaat zo’n kipper sneller verslijten of het door overbelasting zelfs helemaal opgeven.
  3. Let goed op de kwaliteit en afwerking en ook op de hydraulische uitrusting.

 

Bennes – La technologie est dans le détail

Kippers – De hightech zit in de details