Transportmanagement.be

Kilometerkosten in het e-warehouse

 09/12/2013  Claude Yvens  News Logistics, Contract Logistics
Kilometerkosten in het e-warehouse
In het project e-warehouse van het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) is duidelijk gebleken dat twee eigenschappen van e-commerce een enorme impact hebben op de logistieke kost: kleine ordergroottes en extreme pieken.
Een gemiddelde bestelling via het internet bevat twee items. De kosten voor de logistieke afwerking van dergelijke kleine orders worden dus afgerekend op kleine factuurbedragen. Vergeleken met de klassieke distributiesector waar niet zelden met hele pallets wordt gewerkt, is de verwerking van e-commerce daarom een zeer dure activiteit. Bedrijven kijken dan ook naar mogelijke oplossingen, zoals de automatisering van het magazijn. Maar dat stuit op een andere hindernis: de extreme fluctuaties in het aantal bestellingen. Webshops engageren zich om bepaalde leveringstermijnen te garanderen en moeten dus absoluut de orders op het juiste moment buiten krijgen. Die grote schommelingen maken het moeilijk om een dure investering ook optimaal in te zetten en daarom zien de meeste e-commerce specialisten af van automatisering. Een andere manier om die pieken op te vangen is door de goederen onder te brengen bij een logistieke dienstverlener die meerdere klanten heeft. Op die manier is het mogelijk om de medewerkers daar in te zetten waar de piek zich voordoet.
Ludo Sys project officer van VIL: Wat we vaststellen is dat de uitbaters van e-warehouses trachten de kosten onder controle te houden met een beperkt aantal pickers en uitgebalanceerde rondes gestuurd door het WMS. Maar wanneer de deadline nadert, moeten ze plots alles op alles zetten om hun levertermijn te halen. Dan worden extra mensen ingezet en dat drijft de kost op. Ook omdat het vaak uitzendkrachten zonder veel ervaring in het specifieke magazijn zijn die daardoor een minder hoge efficiëntie halen.
Bedrijven doen er daarom alles aan om de kosten in hun magazijnen zo laag mogelijk te houden. De beste manier om dat te doen is om de pick, pack & ship activiteiten te analyseren. In de pilootprojecten die we in het kader van dit project bij Belspeed (fashionlogistiek) en Kühne + Nagel (voor Lego) hebben uitgevoerd, hebben we bijvoorbeeld gekeken naar de afstanden die de pickers moeten afleggen om een bestelling af te werken. Er is dan ook een direct verband tussen de kosten en de kilometers die een magazijnmedewerker moet afleggen. We hebben in de twee bedrijven de snel roterende items dichter bij het vertrekpunt van de picker en op de juiste hoogte geplaatst. Hiervoor is het belangrijk om een stockclassificatie uit te voeren en de producten onder te verdelen naar gelang hoe vaak ze worden besteld, zegt Ludo Sys.
Het hele rapport over het project e-warehouse bevat nog heel wat meer interessante bevindingen, zie www.vil.be.
Peter Ooms
 

Document PDF

Tagged With: VILLudo SysBelspeedKühne NagelLego