Kilometerheffing zal op 1 april gelanceerd worden: wat te doen bij problemen?

 30/03/2016  Claude Yvens  News Transport, Wetgeving, Expertise Center, Fleet Management
Kilometerheffing zal op 1 april gelanceerd worden: wat te doen bij problemen?

Aangezien Viapass gisteren het door Satellic ontwikkelde systeem heeft goedgekeurd, is er niets wat de lancering van de kilometerheffing vrijdag nog in de weg staat. Hier vindt u wat u moet doen wanneer er zich technische problemen zouden voordoen.

De politieke, economische en juridische uitdagingen hebben de bovenhand gekregen: de kilometerheffing zal inderdaad op 1 april gelanceerd worden. Toch bestaan er nog een aantal technische problemen die Satellic nog (of niet) voor vrijdag zal oplossen.

Defecte OBU

Rudolf Pospischil, CEO van Satellic, legt uit dat de drie meest voorkomende redenen voor technische problemen waarmee de gebruikers geconfronteerd worden de volgende zijn: ten eerste het feit dat de gebruiker de OBU niet correct geactiveerd heeft, ten tweede het gebruik van een niet gewaarborgd betalingsmiddels en ten derde het niet overeenkomen met de registratiegegevens. Er zijn niet minder dan 80.000 OBU’s met reële technische problemen. 70.000 van hen hebben al een software-update gekregen en de rest zal, volgens Satellic, tegen vrijdag in orde zijn. 2.000 OBU zullen vervangen moesten worden en, nog altijd volgens Satellic, voor 90% van hen is dat al gebeurd. En de rest zal tegen vrijdag vervangen zijn. Indien dat niet het geval is, zal men kunnen rekenen op de mildheid van de gewestelijke controleurs (die vrijdag met hun werkzaamheden beginnen).

Verkeerde situering

Tal van gebruikers signaleren gevallen waarbij de OBU zich op een parallelweg van een belastbare weg bevindt, bijvoorbeeld een privéparking. In dit geval vraagt Satellic de gebruikers om haar diensten te contacteren (via support@satellic.be, een specifiek adres is niet voorzien), maar dat is pas mogelijk na de ontvangst van de eerste factuur. “Momenteel verzenden wij slechts om de 15 dagen een ‘detailed trip statement’. Men heeft ons gevraagd om die alle dagen op te sturen, maar dat zal pas vanaf mei gebeuren”, verduidelijkt Rudolf Pospischil. zodra Satellic een klacht ontvangt, engageert Satellic zich om de betrokken zones uit te sluiten (en dat is één van de grote voordelen van de kaarten die Satellic gebruikt), en dat kan op zeer korte termijn gebeuren (de kaartaanpassingen worden via de OBU ‘over the air’ verzonden’, dus met een eenvoudige software-aanaanpassing.

Niet geïnstalleerde OBU

Voor gebruikers die geen OBU geïnstalleerd hebben, is er geen overgangsperiode voorzien. “Wij hebnben alle bezitters van vrachtwagens die aan de heffing onderhevig zijn persoonlijk gecontacteerd. En iedereen had op de hoogte kunnen zijn van zijn verplichtingen. De drie gewesten zijn klaar om te beginnen controleren en dat zullen ze ook doen”, vertelt Johan Schoups (CEO van Viapass).

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!