Kilometerheffing: Volvo Trucks vreest voor ‘domino-effect’

 15/03/2016  Claude Yvens  News Transport, Economie, Trucks
Kilometerheffing: Volvo Trucks vreest voor ‘domino-effect’

Leveranciers doen zelden aan politiek, maar Volvo Trucks Belgium is in het dossier rond de kilometerheffing echter in de pen gekropen en wijst op het risico van een domino-effect. Het Zweedse merk richt zijn pijlen op de verladers die weigeren om de heffing aan hun vervoerders te betalen.

“Wij horen steeds vaker dat bepaalde opdrachtgevers niet toestaan dat de vervoerders de kilometerheffing doorrekenen in hun prijs. Zij menen dat de transporteurs deze belasting maar zelf moeten dragen en de extra kosten moeten absorberen door interne optimalisering. Dat is voor de vervoerders met hun extreem beperkte winstmarges een onmogelijke zaak”, meent Peter Himpe (Vice President Volvo Group Trucks Belux). “Het is zelfs nog erger, want zelfs al zouden de transporteurs erin slagen om de heffing volledig door te rekenen, dan nog zal dit een verwoestend effect hebben op hun financiële situatie. Onder andere omdat hun cashflowpositie ernstig zal verslechteren. Wij vrezen faillissementen, die een domino-effect zullen veroorzaken, dat niet alleen de leveranciers van de transporteurs zal treffen, maar de gehele Belgische economie”, waarschuwt Himpe.

Himpe gaat, steunend op een studie die Truck & Business deed voor Febiac, verder: “De rentabiliteit van de Belgische wegvervoerders is al jaren aan een stuk slecht. Zelfs in de goede jaren voor de crisis raakte die nooit hoger dan 2,5%. In 2009 daalde ze zelfs tot bijna nul procent en sindsdien blijft ze op een volledig deprimerend niveau. Gemeten over de laatste tien jaar bedroeg de gemiddelde rentabiliteit van de Belgische wegvervoersector slechts 1,48%. Dat heeft uiteraard een invloed op de gemiddelde rentabiliteit van hun truckconcessiehouders. Die is voor alle merken samen niet meer dan 0,4%. Dit betekent dat wanneer transportbedrijven failliet gaan ten gevolge van de kilometerheffing de hele Belgische trucksector zal lijden”, waarschuwt Peter Himpe.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!