Kilometerheffing: toch niet zo winstgevend?

 05/10/2016  TransportMedia  News Transport
Kilometerheffing: toch niet zo winstgevend?

De UPTR schat dat de kilometerheffing 70 miljoen euro minder zal opbrengen dan voor 2016 en 2017 was voorzien.

De professionele unie baseert zich hiervoor op een vraag van Waals parlementariër Jean-Luc Crucke (MR) over de inkomsten van de heffing, waarbij Waals minister van Begroting Christophe Lacroix in zijn antwoord heeft toegegeven dat de inkomsten van de kilometerheffing in 2016 slechts 191 miljoen zullen opbrengen in plaats van de verwachte 235 miljoen. Aangezien diezelfde minister voor 2017, 242 miljoen euro had gebudgetteerd, gaat de UPTR ervan uit dat er een gat van zo’n 70 miljoen euro tussen de verwachte inkomsten en het eindresultaat zit. En de UPTR hekelt ook Viapass, dat net dit moment heeft uitgekozen om “een triomfalistische persmededeling te publiceren”. De UPTR betreurt in het bijzonder dat Viapass niet eens vermeldt dat Satellic nog met tal van problemen kampt. Zo beweert de UPTR dat de facturatie per wagenpark (in plaats van per truck) niet voor het 4de kwartaal van 2016 operationeel zal zijn, dat de facturatie per 10 werkdagen in 2016 de regel blijft, dat momenteel geen enkele standaarduitwisseling van een defecte OBU in een servicepunt is voorzien (lees: zonder een nieuwe waarborg van 135 € te hoeven betalen) en dat het voor transporteurs die met Visa of Mastercard betalen onmogelijk blijft een rekeningoverzicht te bekomen dat met de Satellic-facturatie overeenkomt. Tot slot wijst de UPTR erop dat het bekeuringssysteem enkel naar Belgische transportbedrijven automatisch boetes verstuurt.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!