Kilometerheffing: hoe werken de derde-betalers Febetra en TLV

 10/03/2016  Claude Yvens  News Transport, Economie
Kilometerheffing: hoe werken de derde-betalers Febetra en TLV

De invoering van de kilometerheffing nadert met rasse schreden. Transporteurs hebben voor de betaling van de Belgische kilometerheffing de keuze tussen 7 derde-betalers, 19 tankkaarten en 2 kredietkaarten. Onder de derde-betalers vinden we twee bijzondere spelers: de transportfederaties Febetra en TLV. Wat zijn hun manieren van werken tegenover de Belgische vervoerders? De antwoorden van Philippe Degraef voor Febetra en van Lode Verkinderen voor TLV.

[symple_box style=”boxinfo”] Febetra – Philippe Degraef [/symple_box]

Waarom bent u derde-betaler voor de kilometerheffing?

Wij willen in de eerste plaats de transporteurs helpen die geen tank- of kredietkaart hebben. Deze categorie van transporteurs heeft immers de voorafbetaling als enige betalingswijze, wat niet echt praktisch is voor een Belgische vervoerder die haast iedere dag op het Belgische wegennet actief is. Dat is de reden waarom wij hebben besloten om derde-betaler te worden. Wij bieden transporteurs eveneens de mogelijkheid om per domiciliëring te betalen.

Moet een transporteur een waarborg neerleggen om klant te worden bij u?

De waarborg is gelijk aan 2 maanden gebruik.

Wat zullen de dossierkosten zijn die aan de transporteurs gefactureerd worden?

Wij vragen geen enkele administratieve bijdrage.

Welke (aan de transporteur gefactureerde) commissie neemt u op het heffingsbedrag?

Wij nemen geen commissie.

Wat zal uw facturatiefrequentie zijn?

Wij zullen onze gebruikers om de veertien dagen een factuur sturen.
tlv
[symple_box style=”boxinfo”] TLV – Lode Verkinderen [/symple_box]

Wat betekent derde-betaler voor de betaling van de kilometerheffing zijn voor TLV?

TLV biedt een volledig pakket aan diensten: registratie van de voertuigen, bestelling van de OBU’s, betaling van de belasting zelf… Wij bieden onze leden gratis professioneel advies al naargelang hun profiel (hoe de belasting doorrekenen naar de klant, hoe de lege kilometers doorrekenen, enz.). Wij organiseren overal in Vlaanderen informatiesessies voor onze leden.

Deze rol van derde-betaler weerhoudt ons er niet van om de belangen van onze leden te blijven verdedigen bij de autoriteiten. Wij verzamelen eventuele klachten en zetten druk op operator Satellic, opdat die de problemen zo snel mogelijk zou oplossen.

Moet een transporteur een waarborg neerleggen om klant te worden bij u?

Ja. Het bedrag van deze waarborg wordt op maat berekend. Hij is aangepast aan iedere klant, volgens het profiel van de klant en het gemiddeld aantal kilometer. De grootte van de transporteur is niet van tel, wij bieden ook erg aantrekkelijke voorwaarden aan de kleinste ondernemingen.

Wat zullen de dossierkosten zijn die aan de transporteurs gefactureerd worden?

Geen, ook al beschikt de transporteur maar over één voertuig.

Welke (aan de transporteur gefactureerde) commissie neemt u op het heffingsbedrag?

Wij nemen geen enkele commissie en zullen dat ook niet doen.

Naast de commissie die aan de transporteur wordt aangerekend, zal iedere derde-betaler ook een commissie van Satellic ontvangen, niet?

Als derde-betaler neemt TLV natuurlijk wel een financieel risico. Als compensatie daarvoor ontvangen wij van Satellic inderdaad een commissie die onze administratieve kosten moet dekken.

Indien het eindresultaat van deze dienstverlening een positieve operatie zou blijken te zijn, zullen wij iedere euro investeren in de verdediging van de belangen van de transporteurs. Deze winsten zullen dus niet naar individuen of naar aandeelhouders gaan, maar zullen terugvloeien naar de Belgische vervoerders.

Zou deze tegemoetkoming van Satellic het bedrag, dat aan bepaalde grote transporteurs-leden gefactureerd wordt, kunnen doen dalen?

Neen. Bij TLV is een kleine transporteur net zo belangrijk als een grote. Daarom dat we besloten hebben het geld aan niemand door te storten en dus ook niemand voor te trekken.

Wat zal uw facturatiefrequentie zijn?

Wij zullen twee keer per maand factureren.

Welke betalingstermijn zal u hanteren voor de vervoerders?

De betaling zal per domiciliëring gebeuren.

Lees ook: Kilometerheffing: hoe waarborgen en commissies vermijden

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!