Kilometerheffing: een beheerraad van Viapass onder hoge spanning

 29/03/2016  Claude Yvens  News Transport, Wetgeving
Kilometerheffing: een beheerraad van Viapass onder hoge spanning

Vandaag moet de Beheerraad van Viapass het systeem van kilometerheffing opgebouwd voor Satellic goedkeuren. De leden van de Beheerraad hebben de zware verantwoordelijkheid om te beslissen over een systeem dat op dit moment niet naar behoren functioneert.

De getuigenissen van ontevreden gebruikers hebben zich dit weekend vermenigvuldigd. Op drie dagen van de theoretische lancering functioneert het systeem van Satellic nog altijd niet zoals het zou behoren te doen. Zoals we al aankondigden vorige week vrijdag lijkt het er op (blijven we voorzichting) dat de fouten die op het terrein zijn geconstateerd niet als ernstige obstakels worden beschouwd (“doorslaggevende voorwaarden, zoals het jargon luidt”) voor de lancering van de kilometerheffing vrijdag. De leden van de beheerraad moeten dus hun verantwoordelijkheid nemen. Maar zelfs de samenstelling van de beheerraad roept vragen op. Ter herinnering, de beheerraad van Satellic is samengesteld uit vertegenwoordigers van de drie regio’s. De samenstelling werd vastgesteld tijdens de vorige regering (ook al werd die gepubliceerd in het Staatsblad van 17 juli 2014 en werd die, officieel, niet meer veranderd). We vinden dus in de beheerraad mensen die nog altijd een activiteit uitvoeren in een kabinet, maar evengoed andere die niet langer in een kabinet zetelen en personen waarvan de loopbaan een totaal andere richting is uitgegaan:

– Wim Adriaens (adviseur Innovation & Economie op het kabinet Muyters – Vlaamse regio)

– Cybelle Buyck (chef van het kabinet van Hilde Crevits – Vlaamse regio)

– Jacques Delahu (afgevaardigd bestuurder van Sofico)

– Bart Dewandeleer (vice-voorzitter van Viapass, kabinetchef van Geert Bourgeois – Vlaamse regio)

– Ief Janssens (attaché op het kabinet van Pascal Smet – regio Brussel-Hoofdstad)

– Olivier Kiesecoms (Administratief Directeur van Cocof)

– Annick Mertens (ex-werkneemster van het kabinet van Bruno de Lille – region Brussel-Hoofdstad)

– Vincent Peremans (afegevaardigd bestuurder van SRWT, voorzitter van de directieraad van Viapass)

– Johan Schoups (CEO van Viapass)

– Christel Straetemans (ex kabinet Grouwels – region Brussel-Hoofdstad)

– Damien Sury (ex-adviseur van minister Huytebroek – region Brussel-Hoofdstad)

– Duciella Tabbara (adjunct kabinetchef van chef Rudy Demotte)

– Julien Vandeburie (ex-adviseur van de Waalse regering, administrateur SRWT)
Het zijn dus die personen die het lot van de kilometerheffing (en tienduizenden gebruikers) in handen houden … Ze zijn in principe ondergeschikt aan de regio’s die hen gekozen hebben (en die vandaag met ongeduld wachten op de eerste financiële resultaten), maar moeten anderzijds ook de juridische gevolgen overwegen die hun beslissing inhoudt, vooral in het geval van een uitstel. Het is ondenkbaar dat de concurrenten van Satellic, die eveneens aanzienlijke sommen hebben geïnvesteerd om de goedkeuring van  Viapass te bekomen, zich in dat geval met het verloop van zaken zullen tevreden stellen…

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!