Kilometerheffing: de MORA maakt het voorstel van Diependaele met de grond gelijk

De verhoging van de kilometertaks voor vrachtwagens van meer dan 32 ton, zoals voorzien door de nieuwe Vlaamse minister voor mobiliteit Matthias Diependaele, stuit op felle weerstand van de MORA, de Mobiliteitsraad van Vlaanderen. De MORA vindt eenvoudigweg dat er geen ernstige socio-economische analyse aan de maatregel is voorafgegaan, dat het nagestreefde doel niet duidelijk is en dat de impact op de mobiliteit niet nader is bepaald. Om het nog ondubbelzinniger te zeggen, stelt de MORA dat de maatregel geen enkel positief effect op de files zal hebben en dat dit doel alleen kan worden bereikt met een kilometerheffing voor alle voertuigen (dit maakt echter geen deel uit van het Vlaamse regeerakkoord). De MORA herinnert er ook aan dat het net de zwaarste trucks zijn die het wegtransport het efficiëntst laten verlopen. Door in het bijzonder de vrachtwagens boven de 32 ton te viseren, bestaat het risico dat de goederenstromen naar kleinere en minder doeltreffende voertuigen doorschuiven. Volgens de raad was het beter geweest om de tarieven voor de oudste en meest vervuilende voertuigen te verhogen. De MORA vindt ook dat de tariefverlaging voor de voertuigen van minder dan 12 ton niet genoeg is om de camionettisering tegen te gaan. Er wordt immers van uitgegaan dat dit verschijnsel om andere redenen zo snel uitbreidt.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo