Kangourou Delivery Services : logistiek, dichtbij de klant

 11/11/2011  Claude Yvens  Expertise Center, Economie
Kangourou Delivery Services : logistiek, dichtbij de klant

In het wegvervoer zijn niet alle ondernemingen grote mondiale en Europese groepen. Niet alle klanten hebben nood aan een spitslogistiek. Er is dus wel degelijk nog plaats voor middelgrote dienstverleners, zonder toeters en trompetten. Wat professionalisme niet uitsluit. KDS bewijst het ook.

Kangourou Delivery Services is in 1989 opgericht door Erik Walry. Het bedrijf heeft zich geleidelijk uitgebreid en heeft nu goed 20 personeelsleden. Maar het is er vooral in geslaagd de crisis door te komen dankzij een forse groei en zijn marges. Hier zie je ook geen fonkelende vloot van identieke modellen noch marketinggadgets.

Van expres tot logistieke dienstverlening

Hoe hebt u uw activiteiten uitgebouwd?
Erik Walry: Ik ben begonnen in de expres, maar in het klein vervoer haal je geen marges. In 1989 werkten wij voor 250 frank voor een bestelling in Brussel, nu is dat 6 euro. Vandaag de dag is het nog altijd de laatste schakel van de ketting die moet bloeden. Ik vind trouwens niet dat ik een transporteur ben. Ik ben een dienstenleverancier voor een bepaald aantal klanten, het vervoer is daar één van. Wij hebben ook geleerd niet af te hangen van één enkele grote klant of één enkele sector. Dat is meteen de redden waarom wij een redelijk uiteenlopende klantenportefeuille hebben, die wij bedienen met uiteenlopende voertuigen. Dat geeft ons ook het fors voordeel de werkpieken tussen de drukkerij en de ziekenhuissector bijvoorbeeld goed op te vangen.

U breidt regelmatig uit, maar weet u ook wat de ideale grootte van uw bedrijf zou zijn?
EW: Toch even zeggen dat wij nu sterker zijn met zijn 25 dan toen wij met zijn 10 waren, omdat wij onze voorwaarden gemakkelijker aan de klant kunnen opleggen. Het zou misschien gebeuren als wij naar 30 mensen gingen, maar één zaak is zeker: ik wil geen 50 voertuigen op de parking hebben. Ik ken elke chauffeur en elk voertuig en ik wil dat Kangourou beheerbaar blijft met onze huidige structuur.

In de diensten blijkt de logistiek meer en meer plaats te krijgen…
EW: Absoluut. Het is zeer geleidelijk gegaan, op vraag van onze klanten. Wij hebben eerst logistieke ruimte gehuurd, daarna hebben wij hier in Glabais onze eerste gebouwen gekocht. Daar zijn wij ook bezig met de aanpassing van een ander gebouw van 5.000 m2 in Walhain. Onze zetel in Glabais zal dan kunnen uitgroeien tot een echte distributievestiging van 1.300 m2.
Er is dus wel degelijk een plaats te veroveren in dit segment hier in Waals Brabant?
EW: Zeer zeker! Een hele rits klanten zoekt in de eerste plaats een efficiënte, maar eenvoudige logistieke vorm. Wij nemen klanten over die bij grote gekende logistiekers gezien worden als louter dossiernummers. Bij ons zijn zij geen nummers, maar klanten. Ik bedoel invoerders, groothandelaars, fabrikanten ook… Die mensen willen niet functioneren in een hyperbeveiligd systeem, waar zij een afspraak moeten maken om hun goederen te mogen zien.

Maar is het profiel van die klanten soms niet gevaarlijk?
EW: In de eerste plaats heeft geen enkele van hen een groot aandeel in onze omzet. In onze portefeuille zijn er ook gekende grote ondernemingen. Maar als een nieuwe klant niet regelmatig is, zien wij dat meteen!

U wil dus min of meer volledige diensten verlenen…
EW: … naargelang van de noden en de eisen van de klant. Als hij geen streepjescodes moet hebben, geen probleem! Dat kan allemaal omdat wij alleen met goederen op pallets werken en wij dus geen afzonderlijke stukken verwerken.

Alleen tweedehandsvoertuigen

Hoe beheert u uw vloot?
EW: Vanaf de start van het bedrijf heb ik maar drie nieuwe voertuigen gekocht, wat ik nu spijtig vind. Al onze voertuigen worden tweedehands gekocht. En ik denk dat wij die tweedehandsvoertuigen heel goed kunnen kopen. Als je een truck nieuw koopt, verliest die het eerste jaar al 25% van zijn waarde. Ook al kosten onderdelen misschien meer op een tweedehandsvoertuig dan op een nieuw, ik win er ruimschoots bij.

Het stoort de chauffeurs niet?
EW: Bij ons zijn de chauffeurs meer dan zomaar chauffeurs, ze zijn ook dienstverleners. Het is weliswaar juist dat zij niet met het allernieuwste voertuig rijden, maar zij werken met een proper voertuig. En zij worden vooral betaald in tijd en huur, voor al hun huren. En bij ons wordt niemand behandeld als een nummer.

Hoe ziet u de chauffeurs evolueren, met de nieuwe regels voor professionele bekwaamheid?
EW: Te gek! Binnenkort zal je naar de unief moeten om met een truck te mogen rijden! Als ik zie welke vragen je krijgt voor een rijbewijs, ben ik er wel zeker van dat veel heel goede chauffeurs zouden mislukken. Anderzijds zal het werk als wegchauffeur met de permanente vorming misschien een echt vak worden. Al zal het de chauffeurs allicht ook veeleisender maken…

Hoe ziet u uw bedrijf evolueren?
EW: Op korte termijn verandert mijn idee elke dag, ik veronderstel zoals bij de meeste ondernemers. Op langere termijn hoop ik dat wij onze logistieke activiteiten zullen kunnen uitbreiden, dankzij onze nieuwe gebouwen in Walhain en de verbouwingen hier in Glabais. Ik hoop tot slot dat die uitbreiding van de logistiek positief zal zijn voor de transportactiviteiten.

Document PDF

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!