Transportmanagement.be

Jungheinrich start het voorjaar met twee nieuwe modellen

 26/01/2012  Yannick Haesevoets  Contract Logistics
Jungheinrich start het voorjaar met twee nieuwe modellen

Met een nieuwe elektrische heftruck in de EFG-reeks en een nieuwe hydrostaat voor het zwaardere werk is de voorjaarsagenda van Jungheinrich behoorlijk gevuld. Beide nieuwkomers prediken een verhoogd gebruiksgemak, een kleinere ecologische voetafdruk en een verbeterd rendement, en ze doen dat elk op hun manier.

2011 was op de keper beschouwd best een goed jaar voor de heftruckverkoop. De Europese markt ging er met een slordige 24 procent op vooruit, terwijl ook de verkoopsvolumes in Azië (+ 22 procent) en Noord-Amerika (+ 29 procent) de meeste fabrikanten tevreden stemden. Voor 2012 houdt Jungheinrich het om evidente redenen op een bescheiden winst van 3 procent, maar wil het toch een groter deel van de globale koek opeisen met enkele nieuwe producten.

Kort geschetst ziet de context er voor de nieuwe modellen uit de EFG 4-reeks en de nieuwe hydrostaat niet al te rooskleurig uit. En dus zet Jungheinrich zwaar in op de verlaagde TCO om zijn twee nieuwkomers te vermarkten. De marketingjongens hebben er zelfs een nieuwe term voor in het leven geroepen: BestInvest.

BestInvest is een verzamelnaam voor een aantal ingrepen die de totale gebruikskosten van ieder toestel verlagen en de productiviteit ervan verhogen. In het geval van de nieuwe EFG 425-430 resulteert dat in een energieverbruik dat tot 13 procent lager ligt in vergelijking met zijn voorganger. Daartegenover staat dat de nieuwe EFG 425-430 een overslagcapaciteit haalt die tot 10 procent hoger ligt. De prijs van de compacte drietonner, die beschikbaar is met een vergroot lastzwaartepunt van 600 mm of met verkort chassis en dus ook kortere draaicirkel, blijft daarentegen ongewijzigd. Meer nog, voor bepaalde toepassingen ontwikkelde Jungheinrich nu ook een Efficiency-instapmodel dat 5 procent goedkoper is dan de huidige 4-reeks.

VFG 540s en 550s vervolledigen Hydrostatic Drive-gamma

De tweede grote nieuwigheid bij Jungheinrich vinden we hogerop in het gamma, met de toevoeging van een nieuwe serie hydrostatisch aangedreven diesel- of LPG-trucks. Het gaat telkens om vijftonners met een hefhoogte tot 7 meter. Voor de aandrijving ging Jungheinrich weer aankloppen bij Volkswagen, de hydraulische verstelpompen en wielmotoren dragen opnieuw een Bosch-logo. De gekende 2 liter-dieselmotor van Volkswagen met common rail-technologie en standaard partikelfilter is trouwens de eerste die voldoet aan de IIIB-emissienorm, die pas volgend jaar van kracht gaat. “Uit metingen blijkt dat met hydrostatische aandrijving tot wel twee liter diesel of twee kilogram gas per uur kan worden bespaard”, zo vertelt Marek Scheithauer, hoofd productmanagement verbrandingsheftrucks bij Jungheinrich.

Hydrostatisch aangedreven heftrucks beschikken over minder mechanische componenten dan conventionele heftrucks met koppelomvormer. Bijgevolg zijn hydrostaten onderhoudsvriendelijker en hebben ze minder slijtage-onderdelen die op regelmatige basis vervangen dienen te worden. BestInvest, weet u nog…

De hydrostatische aandrijving werpt volgens Scheithauer vooral zijn vruchten af bij intensieve toepassingen. “Hydrostatisch gedrag staat voor rijcomfort en hoge omslagprestaties”, gaat hij verder. “Tijdens het heffen van de vorken wordt het toerental van de verbrandingsmotor automatisch verhoogd. De krachtoverbrenging van het rijden en de hydraulische processen is dankzij de hydrostatische aandrijving zeer direct. Met vijf vooraf gedefinieerde werkprogramma’s – van gereduceerde prestatieparameters voor een zuinig verbruik, tot maximale hef- en rijsnelheden – kan de chauffeur het gedrag van de heftruck aanpassen aan de werkzaamheden.”

Safety first

De nieuwe heftrucks (zowel de EFG als de VFG) kunnen worden uitgerust met verscheidene modulaire veiligheidssystemen. Access Control bijvoorbeeld geeft de bediening van de heftruck pas vrij nadat de stoelschakelaar is geactiveerd en de gordel is gesloten. Drive Control is dan weer gebaseerd op het Curve Control-systeem, dat Jungheinrich al meer dan tien jaar in zijn heftrucks installeert. Naast de automatische snelheidsreductie in bochten wordt vanaf bepaalde hefhoogtes ook de rijsnelheid begrensd. Bij het assistentiesysteem Lift Control wordt ook de neigsnelheid vanaf dezelfde hefhoogte begrensd en wordt de neighoek op een display weergegeven. Een automatische parkeerrem moet tot slot gevaarlijke roll-backs verhinderen.