Jungheinrich: een bom van nieuwigheden op het LogiMAT-salon

 31/01/2019  Claude Yvens  Handling
Jungheinrich: een bom van nieuwigheden op het LogiMAT-salon

Jungheinrich ziet af van het salon Cemat om op de LogiMAT-beurs in Stuttgart zijn nieuwe producten te gaan onthullen. Het gamma schuift steeds verder op in de richting van de elektriciteit in het algemeen en van lithium-ionbatterijen in het bijzonder. Daarvan getuigt het eerste model dat volledig rond lithium-ionbatterijen is gebouwd: de ERC 216zi-heftruck met vast platform.

In tegenstelling tot de andere modellen is de ERC 216zi dus niet verkrijgbaar met loodbatterijen. Dankzij die keuze kan de grootte worden beperkt van het batterijencompartiment, dat nu trouwens centraal zit in plaats van achter de mast. Dit zou de stabiliteit van de machine ten goede moeten komen, maar het maakt het ook mogelijk om de accu niet langer aan de zijkant maar via de bestuurdersruimte en achteraan op te laden. De ERC 216zi is ook 170 mm korter, waardoor hij zich vlotter in nauwe gangen beweegt. Bovendien maakt die compactheid volgens Jungheinrich de lancering van een versie met opvouwbaar platform overbodig.

Jungheinrich heeft ook de masten en de bestuurdersruimte volledig herzien. Het dak is beperkt tot een uitermate sterke boog (die ook nog eens een DIN ISO 6055 heeft), zodat de chauffeur vooraan en bovenaan een beter zicht heeft. Jungheinrich heeft de ERC 216zi een nieuwe versie van de centraal geplaatste SmartPilot-bedieningsmodule meegegeven. Hoewel de resterende capaciteit van het toestel 100 kg hoger ligt, zou elke vorm van overbelasting dankzij het operationControl-systeem moeten worden vermeden. Het positionControl-systeem vergemakkelijkt dan weer de plaatsing van de vorken op vooraf bepaalde hoogtes.

Andere nieuwigheden op LogiMAT

  • De verticale orderpicker EKS 412s reikt tot 14 meter hoog, dankzij een nieuwe telescopische mast met een tilsnelheid van 50 centimeter per seconde (25% sneller dan de vorige generatie). Het toestel zou ook 10% minder energie verbruiken dan zijn voorganger. Het is uitgerust met het WarehouseNavigation-systeem dat de chauffeur naar zijn volgende picking-plek leidt.
  • Het gamma met elektrische EFG-heftrucks omvat ook een zesde reeks met vier tilcapaciteiten tussen 6 en 9 ton, twee wielbasissen en twee zwaartepunten (600 en 900 mm), en laat de klant ook nog eens kiezen tussen twee types batterijen.
  • De allereerste door het merk ontwikkelde miniload heet STC

 

Lees alles over Jungheinrich in onze Transport & Van In Belgium directory!

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!