Jongeren in Transport is succesverhaal

 29/07/2019  Erik Roosens  Expertise Center, Trucks & Trailers
Jongeren in Transport is succesverhaal

Jongeren die vrachtwagenchauffeur willen worden kunnen gratis een rijopleiding krijgen voor een C/CE-rijbewijs. “Het kost hen niets”, zegt Rachide Berrazi, consulent bij het Sociaal Fonds Transport en Logistiek (SFTL) en projectleider van Jongeren in Transport (JIT). “De enige voorwaarde is dat ze werkzoekend en gemotiveerd zijn, en beschikken over een B-rijbewijs.” Sinds de start van JIT II in januari 2018 zijn er al 177 kandidaat-chauffeurs opgeleid en ook de volgende maanden loopt het project nog.

Dat er een tekort is aan vrachtwagenchauffeurs is een open deur intrappen. De uitstroom is groter dan de instroom ondanks allerhande initiatieven om meer mensen op te leiden. Want wie vrachtwagenchauffeur wil worden en de opleiding uit eigen zak moet betalen, ziet daar tegenop omdat de kosten al gauw oplopen tot boven de 5.000 euro. “We schatten het tekort aan vrachtwagenchauffeurs op 8.000”, zegt consultant Thierry Vanden Driesse van het SFTL. “Bovendien is er een omgekeerde leeftijdspiramide met heel wat chauffeurs die ouder zijn dan 55 jaar. Die gaan de volgende jaren met pensioen en dan zal het tekort alleen maar doen toenemen.”

Van waar komen dan de nieuwe chauffeurs? “De meesten – zo’n 650 per jaar – worden opgeleid via de VDAB en de Forem met lesvoertuigen van het SFTL”, zegt Vanden Driesse. “Maar die chauffeurs komen niet allemaal in de transportsector terecht. Daarnaast studeren jaarlijks 40 leerlingen af aan de secundaire scholen die de opleiding vrachtwagenchauffeur aanbieden. En dan is er het project Jongeren in Transport waardoor er jaarlijks 100 chauffeurs bijkomen, bovenop het aantal opgeleide chauffeurs via de reguliere opleidingen in samenwerking met VDAB, Forem en onderwijs.”

Geld

Met Jongeren in Transport geeft het Sociaal Fonds Transport en Logistiek (SFTL) transportbedrijven de mogelijkheid om jonge chauffeurs op te leiden. Het geld komt van de federale overheid en dit project loopt nog tot eind 2019. “Een groot succes”, zegt Rachide Berrazi. “We zullen tegen het einde van het jaar toch zo’n tweehonderd nieuwe chauffeurs hebben gevormd.”

De meeste chauffeurs – zo’n 650 per jaar – worden opgeleid via de VDAB en de Forem met lesvoertuigen van het Sociaal Fonds Transport en Logistiek.

Wie komt in aanmerking? Iedere jongere van 18 tot en met 26 jaar die werkzoekend is en een rijbewijs B heeft. Werkzoekende jongeren die reeds beschikken over de theorie C-vakbekwaamheid worden ook in het project toegelaten, maar dat is een minderheid.

Het initiatief kan uitgaan van de jongere zelf of van het bedrijf. “Meestal komt het initiatief van het bedrijf”, zegt Berrazi. “Tijdens het eerste JIT-project (2016-2017) kwam het initiatief in negen op de tien gevallen van de werkgever. Nu zet een kwart van de jongeren zelf de stap, rechtstreeks bij de consulenten van het SFTL, via de begeleidingsdiensten (VDAB/FOREM/ACTIRIS/ADG) of via de werkgever. Het belangrijkste is dat de kandidaten gemotiveerd zijn, want het is geen makkelijk traject.”

Bestelwagen

Het project Jongeren in Transport maakt gebruik van de opleidingsmaatregel van de overheid: de individuele beroepsopleiding. Het bedrijf gaat een opleidingscontract aan met de jongere en met de VDAB (Vlaanderen), Forem (Wallonië), Actiris (Brussel) of ADG (Oostkantons). Voor ze er aan beginnen worden de kandidaten getest of ze geschikt zijn voor de job. Zo is er in Wallonië vooraf een praktische proef met een bestelwagen om de rijvaardigheid van de jongeren te testen. Als ze aanvaard worden, gaan de jongeren naar een erkende rijschool. Ze leggen eerst het theoretische examen af, daarna volgt de praktijkopleiding.


Bij de opleiding van jonge bestuurders worden ook rijsimulatoren gebruikt.

In de meeste gevallen gebeurt de screening door de werkgever en volstaat dit om toegelaten te worden tot het opleidingstraject. In de periodes dat de kandidaat-chauffeur geen theorie- of praktijklessen volgt, rijdt hij mee met een ervaren vrachtwagenchauffeur van het bedrijf waar hij tewerkgesteld zal worden. Deze chauffeur is een door het SFTL erkende werkplekbegeleider. Om dit te worden moet de chauffeur-begeleider twee zaterdagen een opleiding werkplekbegeleider volgen bij het SFTL.

Van zodra de kandidaat geslaagd is voor het rijbewijs C/CE met vakbekwaamheid rijdt de jongere zelf met de vrachtwagen van het bedrijf, onder begeleiding van z’n werkplekbegeleider en dit voor de resterende duurtijd van de individuele beroepsopleiding die gemiddeld 13 weken duurt.

Vrouwen

Jongeren in Transport zorgt ervoor dat er nieuwe chauffeurs in de sector komen die ook blijven. “Negen op de tien die de opleiding voltooiden zitten nog steeds in het vak en de meesten blijven ook in het bedrijf waar ze hun opleiding kregen”, zegt Berrazi. “Tijdens JIT I kwam ongeveer 75 procent van de kandidaten uit Vlaanderen, nu komt meer dan de helft uit Wallonië. Vrouwen zijn nog steeds in de minderheid (6 op 177), 1 op 5 zijn kandidaten van allochtone origine.”

Voor de transportbedrijven die een jongere opleiden staat er ook wat tegenover. Zo is er een tussenkomst van 100 euro per dag dat ze met een dubbele bemanning – de jongere en de werkplekbegeleider – rijden. Daarnaast is er ook nog vanuit het project een opleidingspremie van 3 euro per uur voorzien voor heel de duur van het opleidingscontract. Die beide premies moeten het productiviteitsverlies compenseren dat bij dergelijke on-the-job-opleidingen voorkomt.

Na de succesvolle eerste twee JIT-projecten komt er vermoedelijk een Jongeren in Transport III voor de projectperiode 2020-2021. “Van zodra de FOD WASO de sectoren oproept om opnieuw opleidings- en instroomprojecten in te dienen voor 18- tot 26-jarigen zal het SFTL ongetwijfeld weer van de partij zijn”, zegt Vanden Driesse.

Info www.vrachtwagenchauffeur.be

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!