Jon Kuiper (CEO Koopman Logistics Group) : “Dat noem ik sociale dumping”

 25/03/2015  Claude Yvens  Economie, Economie
Jon Kuiper (CEO Koopman Logistics Group) : “Dat noem ik sociale dumping”

Jon Kuiper de CEO van Koopman Logistics Group, gaf gisteren een toespraak voor een publiek van een honderdtal aanwezigen, die samengekomen waren op initiatief van ECG, de federatie van de automobiellogistiekers. Zijn speech was erg duidelijk als het over oneerlijke concurrentie ging. Een toespraak die misschien niet naar de smaak van de andere grote bedrijfsleiders in de zaal zal zijn geweest. Maar de boodschap van Kuiper was vooral gericht aan de Europese politieke wereld.

ECG brengt in Brussel jaarlijks de grote vervoerders samen met verschillende personaliteiten uit de Europese microkosmos (parlementairen, invloedrijke leden van de Commissie…). Het was een ‘première’ met de nieuwe Commissie en het nieuwe TRAN comité van het Parlement en dus werden de thema’s met fluwelen handschoenen aangesneden: de herziening van de richtlijn over ‘maten en gewichten’, de komst van het minimumloon in Duitsland, praktische problemen bij het realiseren van de multimodaliteit… Lobbyingorganisaties als de ECG wachten in feit op de herziening van het Witboek over transport. Het is dit Witboek dat in 2011 de geforceerde modal shift als dogma lanceerde. Sindsdien ging het marktaandeel van het spoorvervoer er met 3 punten op achteruit, zoals Michael Nielsen van IRU onderstreepte. De enige indicatie die gisteravond te noteren viel, kwam uit de hoek van de Nederlandse Europarlementariër Wim van de Camp (EPP, rapporteur voor het Witboek): “De politiek die vracht van de weg naar het spoor wilde overhevelen, heeft tot op heden gefaald en in plaats van het wegvervoer te straffen, zou men beter de andere transportmodi ondersteunen in een co-modaal perspectief.” De volgende weken zullen aantonen of deze zienswijze het zal halen…

De genadest… van de CEO van Koopman

De minst dubbelzinnige boodschap van de avond was weggelegd voor Jon Kuiper, de CEO van Koopman Logistics Group. Koopman staat voor 450 voertuigen en 900 personeelsleden verdeeld over meerdere Europese landen (waaronder België, met een vestiging in Vilvoorde). Een onderneming, die de achterpoortjes van het Europese systeem heel goed zou kunnen gebruiken om een beroep te doen op werkkrachten tegen lage prijs, maar dat niet doet. Jon Kuiper: “Eén van de uitdagingen waarmee we geconfronteerd worden, is de uitbreiding van de bureaucratie. Maar ook de sociale dumping en de eerlijke concurrentie vormen uitdagingen. Als ik chauffeurs zie die 300 of 400 euro per maand verdienen, daarvoor twee tot drie maanden ver van huis onderweg zijn en op een parking hun potje koken achteraan hun truck… dat noem ik sociale dumping. Europa heeft sinds 2004 de sociale voorwaarden niet geharmoniseerd. Vandaag zien we nationale initiatieven zoals het minimumloon in Duitsland opduiken en ik vind dat goed. Dat zal onze competitiviteit versterken, maar we kunnen 25 individuele initiatieven in die zin missen. Wij hebben nood aan kwaliteitsnormen voor arbeid, net als wetgevingen die op de juiste manier toegepast en gecontroleerd worden.”

Kuiper sloot af met deze woorden: “De zakenwereld kan mensen bij elkaar brengen, maar zonder regels zal ze ze verdelen.”

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!