Jerome Lejeune (Axxès): “Axxès zal klaar zijn wanneer Viapass klaar is om ons de certificeren”

 09/03/2016  Claude Yvens  News Transport, Economie
Jerome Lejeune (Axxès): “Axxès zal klaar zijn wanneer Viapass klaar is om ons de certificeren”

De voorzitter van Axxès geeft enkele preciseringen bij de stappen die zijn OBU nog moet zetten voor hij erkend zal worden in het kader van de kilometerheffing en wacht vanaf nu tot Viapass zijn werk… met Satellic ondertussen zal afronden.

Jerome Lejeune stelt allereerst vast dat de EETS Domain Statements de situatie niet fundamenteel hebben veranderd ten opzichte van de informatie die Viapass in september van vorig jaar aan de concurrenten van Satellic had gegeven: “Er zijn inderdaad enkele verschillen, maar het gaat dan voornamelijk over detailpunten die in het belang van de gewesten werden toegevoegd. Technisch gezien is er voor ons geen probleem.”

Technische testen

Axxès is trouwens volop bezig om de testfases, die door het project werden opgelegd, af te ronden. Jerome Lejeune: “De website van Viapass vermeldt enkel het slagen voor de eerste test, maar de tweede test, die waarbij vier voertuigen het volledige Belgische grondgebied afleggen, is ook al afgewerkt. Wij wachten op de validatie ervan in de volgende week. De volgende fases zijn ook in volle gang: de derde fase moet de interfacemogelijkheden met de in de drie gewesten gebruikte systemen en met Viapass verifiëren en de vierde fase wordt ‘end-to-end’ genoemd. Ik weet niet of Satellic deze twee testen met succes heeft afgerond, maar ik weet wel dat ze al redelijk ver staan.” Als Jerome Lejeune het heeft over de vooruitgang die zijn concurrent heeft geboekt, dan is dat omdat Viapass zijn definitieve erkenning aan Satellic moet geven voor het dat kan doen aan een concurrent van deze laatste.

Contractonderhandelingen

Axxès moet tenslotte ook nog de onderhandelingen van zijn contracten met de drie gewesten afronden. Jerome Lejeune maakt zich sterk dat hij dit in de loop van volgende week tot een goed einde zal kunnen brengen.

Het is waar dat de tijd dringt. Van de 150.000 geïnstalleerde badges, zijn er 50.000 die al een optieaanvraag voor het Belgisch grondgebied hebben gedaan. Dat zijn heel veel OBU’s om te installeren. “Dus indien wij onze definitieve erkenning niet snel genoeg zouden krijgen, zal dat voor extra druk op de logistiek van Satellic zorgen, die nu al heel erg onder druk staat”, meent Lejeune. “In afwachting kan in contracten met mijn klanten afsluiten, maar ik kan hen niet garanderen dat ik op 1 april klaar zal zijn. Ik kan hen alleen maar zeggen dat wij het maximale doen”, aldus nog Lejeune.

Met betrekking tot de reactiviteit van zijn eigen logistiek verduidelijkt Jerome Lejeune het volgende: “Indien een nieuwe klant een contract bij ons afsluit, hebben wij vijf werkdagen nodig om een OBU te leveren. Wij hebben een capaciteit van 7 tot 8.000 eenheden per week. De bestellingen die voor Pasen worden gedaan, kunnen dus nog tijdig ingevuld worden.” En Jerome Lejeune concludeert: “Indien wij op 1 april erkend zijn en indien de markt werkelijk op de dag van invoering van de kilometerheffing geopend is, zal niemand zo snel een dergelijk project tot een goed einde hebben gebracht en België zal al een net zo schitterend resultaat hebben neergezet!” Hij weet waarover hij praat, aangezien hij op vergelijkbare projecten in meerdere landen, waaronder Duitsland in de tijd van de LKW-Maut, heeft gewerkt.
Young businessman with hands in pocket

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!