JAVA: Slimme brillen

 21/03/2016  Claude Yvens  Logistics

JAVA testte eind 2015 enkele types smart glasses op twee verschillende plaatsen in het magazijn. De logistieke manager is enthousiast over de technologie, maar ziet toch nog hindernissen voor een algemene invoering.

“Voor ons is de installatie van smart glasses geen evidentie, want ons hele magazijn en onze backoffice zouden aangepast moeten worden aan deze nieuwe realiteit. De grootste progressie maak je volgens mij wanneer je overschakelt van klassiek naar handenvrij picken. Werk je op dit moment nog met papier en overweeg je de overstap te maken naar handenvrij, dan zijn de smart glasses een optie die serieus te overwegen valt. Zeker als je graag werkt met innovatieve toepassingen, zou ik de stap durven wagen. De technologie staat momenteel nog altijd in zijn kinderschoenen, maar de ontwikkelingsmogelijkheden in de toekomst zijn gigantisch groot,” zegt Sammy Corten, Logistics Support Manager bij JAVA.

Zeer veel SKU’s. Bij het grote publiek is JAVA vooral bekend om zijn koffie. Sammy Corten verbaast ons meteen: “Onze koffiebranderij is slechts goed voor zo’n 5% van de jaaromzet. De overige 95% wordt gegenereerd door onze andere businessunit: JAVA Food Service, een one-stop-shop voor grootkeukens.” Dit businessmodel van JAVA heeft belangrijke implicaties voor haar logistieke activiteiten. Maar liefst 15.000 SKU’s liggen verzameld over de totale magazijnoppervlakte van meer dan 10.000 m². “Ons assortiment is enorm divers, van verse voeding over koffiebekertjes tot zelfs onderhoudsproducten”, aldus Corten. “Een bijkomende complexiteit is de variatie in verpakking. Klanten van verschillende grootteorde zijn klanten met verschillende stockagebehoeften. We werken daarom in een traditioneel magazijn waar we manueel picken.”  Dit proces wordt technologisch ondersteund door voicepicking. “De overschakeling naar deze handenvrije technologie leverde ons een efficiëntieverhoging van 20% op. Ook het aantal fouten verminderde sterk, maar er zit zeker nog progressiemarge op. We zien nu dat onze operatoren op de juiste positie zijn om een artikel uit het rek te halen, maar we weten nog altijd niet of ze het juiste aantal stuks meenemen. We overwogen dus zelf al om de orders te gaan projecteren op onze heftrucks. En toen kwam het VIL met haar projectoproep…”, vertelt Corten.

Stagiairs testen smart glasses in de praktijk. JAVA wou de smart glasses vooral gebruiken voor orderpicking en het laden van haar vrachtwagens. Als testmodellen kreeg JAVA drie sets van Vuzix, één testset van Epson en vier smartwatches van Sony ter beschikking. Ze schakelden tien dagen lang drie stagiairs van het nabijgelegen Instituut Sancta Maria uit Aarschot in om het project op de werkvloer uit te testen. “Ze kregen op die manier een unieke kans om met een innovatief concept kennis te maken. Dergelijke jonge mensen zijn ook vertrouwd met technologische snufjes en konden met een frisse blik de smart glasses uittesten”, aldus Corten. De nieuwe processen moesten op de bestaande voice-architectuur geënt worden. In het pickingproces van JAVA werkt de operator met een afgedrukte stapellijst en commando’s via een headset. Op elke stapellijst werd een QR-code afgedrukt die ingescand kon worden met de Vuzix-bril. Hierna werd op de bril het unieke pickslot geprojecteerd. “Nadert de operator de juiste gang, dan licht deze op de bril groen op. De bril herkent de unieke ID-markers die werden aangebracht doorheen het magazijn. Hetzelfde gebeurt wanneer hij het juiste huisnummer (een afdeling binnen een rek) of de juiste positie binnen het huis in zijn vizier neemt. De unieke locatie blijft daarbij constant zichtbaar, een groot voordeel voor de concentratie van onze operatoren. ‘Herhaal’ is niet voor niets het meest gebruikte commando in voicepicking”, lacht Corten. Zodra ze zich op de locatie zelf bevonden, werd een afbeelding van het te picken item op de bril getoond. Hiervoor werden de 50 SKU’s uit het project vooraf gefotografeerd. De pickbevestiging gebeurde via de smartwatch. Tijdens het laden durft er al eens iets mis te lopen met het laden van de rolcontainers op de vrachtwagen. De plaats van die containers moet overeenkomen met de volgorde van de leveringen, anders komt de chauffeur in de problemen. Vision-technologie kan daarbij een zeer welkome hulp zijn. “In dit tweede onderdeel van ons proefproject werd de juiste volgorde op de Epson-bril geprojecteerd. Kreeg de lader de volgende in te laden rolcontainer in het zicht, dan lichtte deze groen op”, zo zegt Corten.

Juridisch kader nodig. JAVA is in het algemeen tevreden over het proefproject. Of ze er in de toekomst ook in de dagelijkse praktijk mee gaan werken? “Moeilijke vraag”, antwoordt Corten. “Er zijn op zich wel nog wat vragen rond de veiligheid van deze toestellen. Je hebt altijd informatie voor je ogen die je kan afleiden. Er is hier ook nog geen juridisch kader rond, terwijl dit echt wel essentieel is. Qua prestaties en foutenmarge zagen we vooralsnog geen noemenswaardige verbetering, al scoorden we op die vlakken voordien al redelijk goed. De smart glasses bieden wel een extra controle, altijd mooi meegenomen”, aldus Corten. Op ergonomisch vlak zijn er volgens hem zeker voordelen aan de smart glasses: “Je moet minder onthouden, alles wordt voor je geprojecteerd. Hierdoor kunnen operatoren zich beter concentreren op andere aspecten van hun job. Bovendien, en dat is een belangrijk voordeel, is de opstarttijd voor werknemers veel korter dan bij voice-technologie.”

Vision in Logistics

In december 2015 werd het onderzoeksproject “Vision in Logistics” van het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) succesvol afgerond. De doelstelling van dit project? De Vlaamse logistieke sector praktische ervaring laten opdoen met innovatieve smart glasses en augmented reality software.

160_L2L070_ILLU3

Epson: een van de drie brillen uit het project.

Pieter Jan Ghysens

160_L2L070_ILLU1

Unieke ID-markers worden herkend door de smart glasses en helpen de operator de juiste picklocatie te vinden.

 

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!