Transportmanagement.be

Jacky Mouligneau (Febiac): ‘Er was nog nooit zo veel te zien op Truck & Transport’

 26/12/2012  Claude Yvens  Expertise Center, Trucks & Trailers
Jacky Mouligneau (Febiac): ‘Er was nog nooit zo veel te zien op Truck & Transport’

Jacky Mouligneau, voorzitter van de Brusselse beurzen, kijkt de nieuwe editie van Truck & Transport tegemoet met het gevoel mooi werk verricht te hebben en met een mooi optimisme, gezien het sombere economische klimaat.

Wat is de relevantie van een salon als Truck & Transport in onze huidige economische omgeving?
JM: Truck & Transport is des te meer relevant omdat dit het enige evenement is dat om de twee jaar de wereld van trucks en transport in België samenbrengt. In tijden waarin heel wat andere salons afgelast zijn, is het hier dat we nieuwe technieken en modellen kunnen laten zien. Maar het is ook het beste platform om het wegvervoer in de kijker te zetten, wat op dit moment broodnodig is. Het is op Truck & Transport dat we kunnen tonen welke inspanningen de sector van het wegvervoer levert voor het milieu, de veiligheid, het comfort en de mobiliteit.

Wat zijn volgens u de sterke troeven van deze editie in vergelijking met de vorige?
JM: Je moet Truck & Transport beslist bezoeken, want er zijn nog nooit zo veel nieuwe modellen voorgesteld als nu. Op technisch vlak zou ik drie belangrijke ontwikkelingen willen aanstippen, naast de Euro 6-motoren natuurlijk:
– de automatische noodstopsystemen
– de combinatie van cruise control met gps-gegevens
– het van op afstand kunnen bewaken van de technische staat van het voertuig vanuit de werkplaats
Het zijn dingen die je niet meteen ziet, maar die er wel mee voor zorgen dat het transport efficiënter, veiliger en zuiniger verloopt.

Hoeveel bezoekers verwacht u?
JM: Afhankelijk van het aantal uitnodigingen die de exposanten versturen, zouden we opnieuw 25.000 bezoekers mogen verwelkomen. Daar zit onder meer de terugkomst van DAF voor iets tussen, wat ons plezier doet. In het verleden was er soms een merk dat zich isoleerde, maar dat is dit jaar gelukkig niet het geval.

Waarom in 2013 voertuigen kopen en zijn vloot vernieuwen?
JM: Daar zijn verschillende belangrijke redenen voor. Eerst en vooral zijn er in 2006 en 2007 veel vrachtwagens ingeschreven die vandaag vervangen zouden moeten worden, omdat ze anders duur gaan worden wat onderhoud en onderdelen betreft. Daarnaast is er in 2013 keuze tussen Euro 5- en Euro 6-voertuigen. Voor vloten die niet voornamelijk in Duitsland rijden, zullen de Euro 5-voertuigen waarschijnlijk de  beste keuze zijn, maar transporteurs, die iets verder kijken dan naar de aankoopprijs alleen, zullen ook Euro 6 overwegen.

Hoe ziet u de Belgische markt in 2013 verder evolueren?
JM: Er wordt gezegd, of liever gehoopt, dat de markt in de loop van de tweede jaarhelft opnieuw een beetje gezonder zal worden. Dat zal voor een stuk mee afhangen van de groei van de economie. In het verleden hebben we gezien dat een bijkomend % van het BBP de vrachtwagenmarkt met 2% kan doen groeien. Deze keer zal dit effect minder uitgesproken zijn als gevolg van de interne markt, maar het effect zal er zijn. Gelukkig blijft de basis van de markt stabiel: de tweedehandsmarkt is er weer een beetje bovenop gekomen, dankzij de toenemende vraag voor sommige landen. Het voorraadniveau is normaal, en niemand heeft gespeculeerd zoals in 2007.

Tagged With: FebiacJacky MouligneauTruck