Iveco Stralis NP : Let the games begin!

 07/07/2018  Claude Yvens  Trucks & Trailers
Iveco Stralis NP : Let the games begin!

Vlak voor Volvo Trucks, onthulde Iveco zijn nieuwe Stralis NP460, de allereerste trekker op LNG die voldoende vermogen genereert voor het transport over lange afstand. Met uitstekende scores voor autonomie en ecologie heeft deze Iveco Stralis NP460 enkele sterke troeven in handen.

De motorkap van deze Stralis geeft onderdak aan een gloednieuwe Cursor-13 LNG-motor. Deze Otto-motor haalt een vermogen van 460 pk, terwijl de reeds bestaande Cursur-9 LNG-motor ‘slechts’ 400 pk ontwikkelt. Het maximumkoppel van de Iveco Stralis NP460 ligt op 2.000 Nm, tussen 1.100 en 1.600 t/min. In vergelijking met de NP400 is dat 300 Nm meer.

Geautomatiseerde transmissie

Een andere belangrijke innovatie is de geautomatiseerde Hi-Tronix versnellingsbak, die nog vlotter en sneller schakelt in vergelijking met de Eurotronic van de NP400. De Iveco-ingenieurs hebben overuren gedraaid om een (gepatenteerd) systeem van reactieve luchtstroomregeling uit te dokteren, wat uiteindelijk een ideale mix bleek tussen de ZF-versnellingsbak en de gasmotor.

Dankzij deze transmissie kon Iveco zijn NP460 uitrusten met de Hi-Cruise voorspellende cruise control. Deze versnellingsbak zorgt bovendien voor minder geluid. Hierdoor is Iveco de enige constructeur die een PIEK-gecertificeerde trekker in de aanbieding heeft. De Italiaanse fabrikant heeft dit onder meer te danken aan de verlaagde compressieverhouding van 12:1 (t.o.v. 17:1 bij een dieselmotor).

Om de concurrentie te weerstaan zet Iveco al zijn troefkaarten in op autonomie, eenvoud en gebruikskosten. Qua autonomie kan de Stralis NP460 1.600 km aan met een 4×2 trekker en dubbele tank. De klanten kunnen echter ook voor andere tankconfiguraties kiezen, waardoor er 500, 1.000 of 2.000 mm extra ruimte komt tussen de assen.

De eenvoud van het systeem heeft te maken met het feit dat een motor op Otto-cyclus de Euro 6-norm haalt zonder SCR en zonder AdBlue. De Stralis NP460 moet dus enkel terugvallen op een eenvoudige en onderhoudsvrije driewegkatalysator. In vergelijking met de NP400 zijn de onderhoudsintervallen opgetrokken van 75.000 tot 90.000 km.

De klanten zullen uiteraard zeer benieuwd zijn naar de verbruikscijfers van hun investering. Iveco heeft het over een gemiddeld verbruik van 26,8 kg/100 km. Ten aanzien van een vergelijkbare dieselmotor zou het verbruik van een Stralis NP460 met 30 à 40% verminderen. We plaatsen evenwel enkele vraagtekens bij deze berekeningsmethode van Iveco. Het is effectief zo dat de accijnzen op LNG een stuk minder zijn dan bij diesel, maar het Nederlandse voorbeeld toont aan dat vadertje staat hier heel snel een bron van inkomsten in ziet (bij onze noorderburen kost een kilogram LNG 15% meer dan in België). Bovendien kan het verbruik van een Otto-motor behoorlijk de lucht inschieten als hij tot het uiterste gedreven wordt. We kunnen echter niet voorbij aan de volgende basisregel: hoe meer kilometers een gasvoertuig rijdt, hoe rendabeler het wordt!

Net als de introductie van de Volvo FH LNG en de volgende LNG-motor van Scania, zou de lancering van de Stralis NP460 voor een kantelmoment kunnen zorgen. Voortaan hebben de klanten nu echt de keuze tussen vergelijkbare diesel- en gasvoertuigen. De match kan beginnen!

Lees alles over Iveco in onze Transport & Van In Belgium directory!

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!