Iveco presenteert een Stralis LNG met 460 pk

Iveco heeft vandaag een nieuwe Cursor-13 motor voorgesteld op aardgas (LNG), die zal gebruikt worden voor het Stralis gamma. De vraag was uiteraard welk vermogen de motor zou hebben en met welke versnellingsbak hij zou gekoppeld worden?   Op het gebied van vermogen leidt Iveco vandaag al de dans met zijn Cursor-9 motor van 400 pk. Ondertussen kondigde Volvo 460 pk en 2300 Nm koppel aan voor de nieuwe FH LNG (die in feite een ‘Dual Fuel’ is, die met 10 % diesel functioneert). Daar is geen sprake van bij de Italiaanse constructeur, want het gaat hier wel degelijk om een motor met Otto cyclus, die eveneens een vermogen haalt van 460 pk. Op het gebied van koppel levert de Iveco Stralis NP460 evenwel slechts 2000 Nm tussen 1100 en 1600 o/m. Dat is toch 300 Nm minder dan de toekomstige Volvo (maar 300 Nm meer dan de NP400).

  • Cilinderinhoud: 13 liter
  • Compressieverhouding: 12:1
  • Vermogen: 460 pk
  • Koppel: 2000 Nm
  • Multi-point injectie

De Stralis NP460 is uitgerust met de geautomatiseerde Hi-Tronix versnellingsbak van de jongste generatie (in tegenstelling tot de NP400, die zich tevredenstelt met de Eurotronic versnellingsbak van de voorgaande generatie). Van die NP400 werden er tot vandaag al 1600 besteld. Het mag geen verrassing zijn dat ook de voorspellende Hi-Cruise cruise control van de partij is op het nieuwe model. De autonomie van de Stralis NP460 is 1600 km met een dubbele tank op een 4×2 trekker. Wat de onderhoudsintervallen betreft, die gaan van 75.000 naar 90.000 km ten opzichte van de NP400. De Cursor-13 NG motor zal beschikbaar zijn voor het volledige gamma Stralis modellen, met inbegrip van de nieuwe Stralis X-Way voor werfbevoorrading: 4×2 en 6×2 trekkers, verlaagde trekker en vrachtwagens met twee of drie assen. De constructeur wil er 600 van verkopen in 2018. “Vandaag stellen we een vrachtwagen voor die niet enkel evenwaardig wil zijn aan zijn tegenhanger op diesel. Hij overtreft die zelfs, ook op het gebied van TCO, waar de winst 9% bedraagt dankzij een 15% lager verbruik. Hij maakt het bovendien mogelijk om 95% van de CO2 te elimineren in combinatie met het gebruik van biomethaan. Biomethaan is de nieuwe ‘waterstof’!”, verklaarde de CEO van Iveco, Pierre Lahutte, lyrisch. Iveco herinnert er bovendien aan dat de Stralis NP versies geen behoefte hebben aan SCR, noch EGR, noch een deeltjesfilter, en dat de nog noodzakelijke katalysator bijzonder eenvoudig te onderhouden is.  

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo