Iveco Off-Road Days: stille en lichtere Trakker

 01/09/2015  Claude Yvens  Trucks
Iveco Off-Road Days: stille en lichtere Trakker

Om het publiek kennis te laten maken met het omvangrijke gamma van Iveco voor de bouw, organiseerde het merk een specifiek event omtrent off-road voertuigen. Het driedaagse evenement trok een duizendtal bezoekers. Iveco kon rekenen op de samenwerking van Jeep en New Holland.

In de zandgroeve van Mont-Saint-Guibert konden belangstellenden een offroad proefrit met voertuigen uit het Trakker gamma van Iveco uitvoeren, maar ook met Stralis trekkers, Eurocargo vrachtwagens en Daily bestelwagens. Er was ook een zeer interessante tentoonstelling van klantenvoertuigen in allerlei soorten configuraties.

Van lichte vracht tot uitzonderlijk vervoer

Iveco heeft voor de bouw een breed productaanbod, beginnend bij de Daily (3,5 tot 7 ton), waarvan ook een 4×4 versie bestaat. Zo’n versie met vierwielaandrijving is er ook in het Eurocargo gamma (7,5 tot 19 ton MTM). De specialisten voor de bouwsector zijn evenwel de vrachtwagenchassis van de Trakker serie.

De Trakker biedt een enorme veelzijdigheid door de combinatiemogelijkheden van cabines, chassis en aandrijfgroep. Er zijn twee cabinetypen, de korte Hi-Land en de lange Hi-Track. Voor het stalen chassis zijn er eveneens twee versies: een gewichtsoptimale versie met 7,7 mm dikte en een zware uitvoering met 10 mm dikte.

De grootste variaties zijn er op gebied van aandrijving (4×2, 4×4, 6×4, 6×6, 8×4 en 8×8) en ophanging (paraboolveren, half-elliptische veren, luchtvering). De Trakker maakt gebruik van de Cursor 9 of Cursor 13 motor. Beide zijn Euro 6, waarbij de 8,7-liter 310, 330 of 360 pk afgeeft en de 12,88-liter 410, 450 of 500 pk. De Trakker is zowel met een handgeschakelde als met een geautomatiseerde versnellingsbak leverbaar.

Iveco stelt op Matexpo een versie van de Trakker voor die aangedreven wordt door een Cursor 9 motor van 400 pk. Deze versie levert een enorme winst in laadvermogen van 530 kg op! “Deze nieuwe versie mikt vooral op de betonsector, waar het laadvermogen primordiaal is!”, verduidelijk Nicolas Depla, commercieel directeur van Iveco Belgium. In vergelijking met de Cursor 13 van 410 pk wint hij 530 kg aan laadvermogen. Het maximaal koppel ligt slechts een beetje lager (1700 Nm in plaats van 1900).

Tijdens een korte oefensessie met de Trakker op het off-road terrein viel ons vooral de bedrijfsstilte in de cabine op en het comfort van de ophanging. De Cursor motoren zijn bijzonder soepel in het gebruik, mede omdat ze hun hoog beschikbaar koppel al vanaf 1000 o/m (1200 voor de Cursor 9) beschikbaar stellen. Iveco hanteert voor de Cursor motoren bovendien het Hi-SCR systeem zonder EGR. Hiermee zou het verbruik niet toenemen, maar beantwoordt de motor wel aan Euro 6 en hij is vooral lichter en compacter in te bouwen.

Voor wie het nog zwaarder wil zijn er binnen de groep nog de producten van Astra (zware vrachtwagens, trekkers en gelede en starre dumptrucks).

Iveco wereldwijd

Iveco stelt wereldwijd circa 21.000 mensen te werk en beheert productievestigingen in zeven landen in Europa, Azië, Afrika, Oceanië en Latijns-Amerika. Dankzij 4.200 verkoop- en bijstandspunten in meer dan 160 landen biedt Iveco gegarandeerd technische bijstand overal ter wereld waar een van zijn voertuigen wordt ingezet.

Iveco is bovendien een onderdeel van CNH Industrial N.V. en kan dus binnen de groep ook tal van bouwmachines leveren onder de merken Case en New Holland.

 

Iveco Trakker – Silencieux et léger

Iveco – Stille en lichtere Trakker