IT-diensten : de toekomst is aan de supermarkten

Door de gigantische mogelijkheden van datasensoren is niemand nog in staat om op zijn eentje alle bruikbare applicaties voor het wegtransport te ontwikkelen. Welkom in de wereld van de samenwerking… Mocht het nu ‘enkel’ over het beheer van transportorders of onderhoudsplanning gaan, zou het gebruik van een gesloten platform meer dan voldoende zijn. Dit uitgangspunt vormde de basis voor de allereerste boordcomputers. Vandaag wordt het verschil gemaakt door software en data. Verrassende deals De laatste maanden zien we meer en meer bedrijven die de krachten bundelen en samen diensten ontwikkelen. Zo hebben Continental en TomTom een archiveringsoplossing ontwikkeld, waarmee de gebruikers op afstand gegevens van de vrachtwagens kunnen versturen naar de backoffice, zonder dat de voertuigen langs de depots of bedrijfszetel moeten passeren. De nieuwe applicatie Webfleet Tachoshare TIS-Web Connect is sinds oktober beschikbaar in de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland). Drie belangrijke marktspelers hebben onlangs aangekondigd dat ze gaan samenwerken voor de ontwikkeling van interoperabele toldiensten voor gans Europa (EETS). De ondernemingen in kwestie zijn T-Systems International, DKV Euro Service en Daimler. Er zitten echter een aantal addertjes onder het gras. Zo is T-Systems hoofdaandeelhouder van Satellic (waardoor ze bij UPTR een beetje groen zullen lachen). De wellicht grootste struikelblok is het feit dat Daimler 15% van de aandelen van UTA in handen heeft, dat op zijn beurt de grootste concurrent is van… DKV. Zonder tegenspraak van de mededingingsautoriteiten, zou de samenwerking tot een joint venture kunnen leiden. Sommige ondernemers gaan iets discreter te werk door hun app aan te bieden op verschillende bestaande platforms. Zo is er bijvoorbeeld de app van Truck Parking Europe, die de gebruikers de mogelijkheid biedt om een geschikte parkeerplaats te vinden. Deze app is beschikbaar op het platform van TomTom en FleetBoard, en is op die manier één van de eerste partners van Rio. Trimble trekt dezelfde kaart, maar dan wel op een andere manier: “Het is de klant die in overleg met Trimble beslist welke apps hij op een tablet wil installeren. Het beheer laat hij aan ons over. De instellingen zijn beschermd, in die zin dat de chauffeurs geen apps kunnen verwijderen of toevoegen”, zegt Michel Van Maercke, Algemeen Directeur van Trimble Transport & Logistics, Europe en APAC. Je kan het min of meer vergelijken met boodschappen doen. In plaats van verschillende buurtwinkels aan te doen, ga je voortaan nog naar één enkele supermarkt. In die zin is het perfect te begrijpen dat Wabco heeft aangekondigd dat Transics in de richting van een open platform aan het evolueren is (zie volgende pagina’s). Het volstaat dus om te kijken wat de concurrentie doet. Een fenomeen dat de meeste supermarkten ook toepassen tegenwoordig… Ook de hardware blijft in beweging De hardwareleveranciers (boordcomputers) spelen dan wel een minder prominente rol in dit verhaal, maar dit weerhoudt hen niet om verder te investeren. Het betreft een mix van basisproducten voor zelfstandigen en onderaannemers (Astrata DriverLinc Light bijvoorbeeld), waarbij de klant kan kiezen tussen een vast scherm of een tablet (Trimble FleetXPS, Groeneveld ATX). In het begin van dit jaar lanceerde Trimble trouwens de zesde generatie van zijn ‘traditionele’ CarCube-boordcomputer.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo