INTERVIEW Tailormade Logistics gaat volop voor HVO

 08/01/2020  Claude Yvens  Economie
INTERVIEW Tailormade Logistics gaat volop voor HVO

Tegen 2025 wil Tailormade Logistics 90 % minder CO2 uitstoten. Het bedrijf uit Gent gelooft niet in aardgas en investeert dus volop in HVO. In een eerste fase rijden er vanaf deze maand 65 distributiewagens op HVO, maar er komen ook twee eigen HVO terminals in Gent en in Ghlin.

“We doen er alles aan om actief mee te bouwen aan een duurzaam business model. Na onze eerdere inspanningen – zoals meer gecombineerd transport – is het nu tijd voor een volgende stap richting het drastisch inperken van onze ecologische voetafdruk”, zegt Bert Vandecaveye, CEO van Tailormade Logistics. Na uitgebreid research naar CNG en LNG heeft Tailormade Logistics gekozen voor HVO (Hydro-Treated Vegetable Oil), een biodiesel van de derde generatie die wordt vervaardigd uit verschillende rest-stromen van de voedingsindustrie door middel van waterstof. HVO produceert 24% minder CO2, 33% minder fijn stof en 9% minder NOx vergeleken met diesel, maar is nog duur en (in België althans) niet in grote hoeveelheden beschikbaar.

Die problemen hebben ze bij Tailormade blijkbaar opgelost. “Het is de bedoeling om eerst te focussen op onze stadsdistributie wagens. Momenteel 65 stuks. Maar wij kunnen elke vrachtwagen tanken met HVO. Ook klanten met lange afstand transporten kunnen hier gebruik van maken”, zegt Vandecaveye nog. “Het aandeel brandstof in de kostprijs voor onze stadsdistributie is relatief laag, aangezien wij grote volumes kunnen consolideren in de winkelstraten en werken vanuit decentrale cross-docks, dichtbij de steden. Daardoor is het effect van de hogere kostprijs kleiner. Voor langere afstanden kunnen we de goederen voorhalen met trucks met HVO die de goederen naar ‘lokale’ intermodale terminals brengen, van waaruit internationale transporten kunnen worden uitgevoerd. Opnieuw zijn daar de afstand en de meerkosten relatief beperkt. Het voordeel van HVO is er wel.” Op middellange termijn verwacht Vandecaveye dat de overheid zijn verantwoordelijkheid neemt en de accijnzen voor HVO doet dalen.

Intussen werd er gestart met de bouw van twee HVO-tankterminals in Gent en Ghlin. “We hebben daarvoor ondertussen alle benodigde vergunningen in handen. De operationele startdatum staat gepland voor begin volgende maand. Met deze nieuwe terminals willen we ons engageren om tegen 2025 onze ecologische voetafdruk met 50% te verminderen. Uiteraard zullen we blijven investeren in de zoektocht naar duurzame oplossingen”, concludeert Bert Vandecaveye.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!