[INTERVIEW] “Onze logistieke economie kan extra grenscontroles niet aan”

 17/09/2015  Yannick Haesevoets  News Transport
[INTERVIEW] “Onze logistieke economie kan extra grenscontroles niet aan”

Dat je tussen twee EU-landen een douanepost moest passeren: dat is al een hele poos geleden. De huidige migrantencrisis lijkt de idee van vrij verkeer tussen EU-lidstaten op de helling te zetten, al zijn de Belgische transporteurs vandaag nog niet getroffen, klinkt het bij de drie federaties. “Voorlopig zal je amper Belgische vrachtwagens met Belgische nummerplaten zien die daar last van hebben.”

“Neen”, steekt Philippe Degraef van Febetra van wal. “We hebben nog geen meldingen gehad van transportondernemers die last ondervinden van de nieuwe grenscontroles in Europa. Het is ook nog wat te vroeg. Bovendien mag je niet vergeten dat de Belgische wegvervoerders alleen nog op de korte afstand werken. De langeafstandstransporten zijn we ondertussen wel kwijtgespeeld.”

Ook Lode Verkinderen (Transport & Logistiek Vlaanderen) en Michaël Reul (UPTR) hebben geen weet van Belgische chauffeurs die vertraging oplopen door de grenscontroles. Lode Verkinderen: “Ja, er zijn gisteren (maandag, nvdr) grote vertragingen genoteerd aan de grens tussen Duitsland en Oostenrijk. Dat we geen meldingen krijgen, wijst er vooral op dat onze chauffeurs zo ver niet komen.”

“Voorlopig zal je amper Belgische vrachtwagens met Belgische nummerplaten zien die daar last van hebben”, zo vat Philippe Degraef het samen. “De chauffeurs die naar Engeland gaan, die hebben wel ervaring met het risico op verstekelingen en controles. Die zijn bang om onderweg ergens te stoppen, omdat je in Engeland op dit vlak schuldig bent tot je je onschuld kan bewijzen.”

Zware impact

In Nederland rekent de transportvereniging TLN nu al op een kostprijs van 600 miljoen euro per jaar als de grenscontroles zich binnen de EU zouden uitbreiden, al zet Lode Verkinderen vraagtekens bij dat enorme bedrag. “Voor zover ik kan zien, heeft men zich gebaseerd op een – fictieve – vertraging van één uur per keer dat een vrachtwagen de grens over moet, en het aantal grensoverschrijdingen die alle Nederlandse chauffeurs jaarlijks doen. Zo komt men tot dat hallucinant bedrag.”

Philippe Degraef: “Feit is wel dat als elke lidstaat zou overgaan tot controles, dat een bijzonder zware impact zou hebben op het wegvervoer. Je hebt dan extra tijd nodig om op de bestemming te geraken, en tijd is – zoals je wel weet – geld.” Zodra Frankrijk zijn grenzen zou gaan controleren, of Duitsland ook aan deze kant van het land de controles opnieuw invoert: dán zal er een duidelijke impact zijn, vanaf dag één.

Lode Verkinderen: “Ik hoop echt dat het niet zover komt. Onze logistieke economie kan dergelijke grenscontroles niet verdragen. Ook de infrastructuur is er niet, wat tot grote onveiligheid zou leiden.” Op de E40 tussen Jabbeke en Duinkerke, een weg die is aangelegd ná het Schengenverdrag, is er helemaal geen plek om (vracht)wagens aan de kant te zetten. Laat staan dat de huidige douane en wegpolitie over de nodige capaciteit zou beschikken. “Bovendien”, vervolgt de secretaris-generaal van TLV, “heeft het uiteindelijk weinig effect, want de vrachtvervoerders én de migranten kiezen dan gewoon de weg van de minste weerstand. Ons land heeft grensovergangen genoeg.”

“We hebben nooit gedacht dat de deuren binnen Europa weer gesloten zouden worden”, klinkt het nog bij Michaël Reul. “Ik was nog jong en helemaal niet bezig met transport toen de deur is opengegaan. Als grenscontroles terugkomen, wordt dat weer een heel nieuw spel. Nu, transporteurs zijn flexibel en passen zich snel aan, maar van dit spel zijn de regels op dit moment zelfs nog niet gekend.”

 

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!