[INTERVIEW]: “Logiconomi? Het is gewoon onze manier van denken”

 04/03/2016  Yannick Haesevoets  Contract Logistics
[INTERVIEW]: “Logiconomi? Het is gewoon onze manier van denken”

Matthias Fischer, President en CEO van Toyota Material Handling, beantwoordde tijdens de  CeMAT 2016 een paar vragen over de activiteiten en denkwijzen van Toyota en hoe het bedrijf zich sinds de vorige vakbeurs in Hannover heeft ontwikkeld.

Wat zijn de belangrijkste resultaten van Toyota in Europa sinds de vorige beurs?

Matthias Fischer : “We zijn doorgegaan met ons plan om de Toyota Material Handling Group naast zijn positie als wereldleider ook te laten uitgroeien tot marktleider in Europa. Ons marktaandeel is blijven groeien, en we zijn van mening dat we nu op hetzelfde niveau zitten als de andere twee grote bedrijven op de Europese markt. We zijn vooral blij dat we deze groei hebben gerealiseerd en tegelijkertijd zeer winstgevend zijn gebleven. Dat betekent namelijk dat we kunnen blijven investeren in producten en diensten om in de specifieke behoeften van de Europese klant te voorzien.”

Hoe heeft de markt zich ontwikkeld?

Matthias Fischer: “We hebben gezien dat de markt zich sinds de financiële crisis goed heeft hersteld, en alles wijst erop dat die marktgroei zal doorzetten. We zien echter ook dat onze klanten continu streven naar verbetering van hun intern transport – meer veiligheid en een grotere kostenefficiëntie – naar een grotere betrouwbaarheid en betere gebruiksmogelijkheden, naar optimaal gebruik van energie, naar een hogere productiviteit, en ga zo maar door. We besteden hier dan ook veel aandacht aan.”

Wat zijn de plannen van Toyota voor 2016?

Matthias Fischer: “We zitten weer in hetzelfde paviljoen als in 2014, maar ik zou niet zomaar één hoogtepunt van dit jaar kunnen noemen. Ons aanbod is tegenwoordig zeer breed, en we moeten aan veel verschillende klantverwachtingen voldoen. Misschien is het hoogtepunt wel onze diversiteit aan denkwijzen. Die nieuwe denkwijzen kwamen naar voren in onze presentatie over T-motion, waarin we naar verbeterde manieren keken om zonder vorken goederen te vervoeren. Automatisering is een belangrijk thema, waarbij het accent ligt op eenvoud, en we kijken ook naar de toekomst, met een presentatie van een aantal nieuwe truckconcepten.

Wat betekent dit voor bezoekers die de nieuwste vorkheftrucks willen zien?

Matthias Fischer: “Uiteraard laten we onze nieuwste trucks zien – zowel magazijntrucks als trucks met contragewicht – en een hoofdthema daarbij is dat we alle elektrische modellen nu ook kunnen leveren met lithium-ionbatterij, waarmee we met deze technologie de marktleider zijn. We hebben trouwens ook een onderdeel over nieuwe energie: waterstofceltechnologie, die nu weer beschikbaar is.”

Wat moeten we verstaan onder het woord ‘Logiconomi’.

Matthias Fischer: “Het is gewoon onze manier van denken, onze filosofie, om zo te zeggen. Toyota heeft een uitstekende reputatie wat betreft het ontwikkelen van bedrijfsbeheerconcepten, waarvan het Toyota Production System het bekendste is, en we zullen die op de CeMAT kort presenteren. Het was de basis voor het zogeheten ‘lean manufacturing’, en we hebben dat geconcretiseerd in de vorm van een efficiënte logistieke planning. We weten dat onze klanten op zoek zijn naar de meest efficiënte logistieke oplossingen en dat ze ook de totale bedrijfskosten willen verlagen. Logiconomi drukt dat prima uit, en aan de hand van processen bij klanten, leveranciers en industriedeskundigen zoeken we voortdurend naar dingen die we kunnen verbeteren om ze vervolgens op de markt te brengen.”

Hoe belangrijk is Europa voor de Toyota Group als geheel.

Matthias Fischer : “Het is misschien wel de belangrijkste markt, en wel om twee reden. Ten eerste omdat het wat betreft verkochte eenheden de grootste continentale markt ter wereld is, en ook omdat de benadering van logistiek in Europa de norm is voor de rest van de wereld – in termen van veiligheid, productiviteit en efficiëntie. Daarom ontwikkelen we producten en diensten die specifiek bedoeld zijn voor onze klanten in Europa. En daarom blijven we hier in Europa ook investeren in onderzoek, ontwikkeling en productiefaciliteiten. Het feit dat we meer dan 95% van onze in Europa verkochte trucks hier in Europa bouwen, geeft duidelijk aan hoe belangrijk deze markt voor ons is.”

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!