[IN BEELD] Ergens diep in het bos (met Jost Group)

 26/07/2016  Yannick Haesevoets  News Transport
[IN BEELD] Ergens diep in het bos (met Jost Group)

In de Belgische houtsector wordt er jaarlijks ongeveer 4 miljoen m³ hout gerooid. 80% van dit hout is afkomstig van het Waalse Gewest, meer bepaald uit de twee groene provincies Luxemburg en Luik. Deze twee regio’s waren ook voor ons het ideale werkterrein om in het zog te blijven van een chauffeur van de Jost Group tijdens zijn traject tussen het bos en de houtzagerij. Kwestie om voeling te krijgen met een toch wel heel apart beroep.

Naast de bosexploitanten zelf, zijn er in België naar schatting zo’n 200 bedrijven die gespecialiseerd zijn in het transport van boomstammen en blokhout. Het gros van deze transporten wordt uitgevoerd door supergespecialiseerde transportbedrijven met vijf tot tien vrachtwagens. In die zin is de Jost Group, gelet op de omvang van het bedrijf, een beetje de vreemde eend in de bijt. Voor het transportbedrijf is dit nochtans een historische activiteit, waarvoor er amper 7 voertuigen worden ingeschakeld. De Jost Group zorgt voor de bevoorrading van houtzagerij IBV uit Vielsalm, dat deel uitmaakt van diezelfde transportgroep. Het is met andere woorden logisch dat deze nichemarkt nog altijd deel uitmaakt van het aanbod van het Luxemburgse transportbedrijf.

RIK_1507-w800-h600

Laden is geen kinderspel

De werkdag van Dominique Heinskyl speelt zich gedeeltelijk af achter het stuur van zijn Mercedes-Benz Actros en gedeeltelijk aan het bedieningspaneel van zijn Loglift-kraan. Hij is al zo’n 15 jaar actief als chauffeur bomentransport bij Jost. Hij vertelt met passie over de typische kenmerken van zijn beroep:

“Ik kan tot op zekere hoogte zelfstandig werken, ik werk in de open natuur en ik lever fysieke arbeid”. Zoals het gebruikelijk is in deze sector, leerde hij de stiel via een oudere collega. Sinds kort is het echter ook mogelijk om een opleiding te volgen (*).

RIK_1715-w800-h600

We ontmoeten Dominique aan de rand van een bos in Malmedy, waar hij ons netjes staat op te wachten om te laden. Schijnbaar moeiteloos plaatst hij zijn dolly in het verlengde van het motorvoertuig. Enkele seconden later worden de stammen van 21,50 m (maximaal haalbare lengte voor de houtzagerij) met een ongeziene behendigheid in rijen van vijf op het voertuig geladen. Het grootste gedeelte van de toppen van de naaldbomen rusten op de dolly, waarvan de maximaal toegelaten massa lager is dan dat van de trekker. Het gewicht van de lading wordt verdeeld volgens een verhouding van 60% vooraan en 40% achteraan. Het laden neemt ongeveer 45 minuten in beslag. Om de werkzaamheden in het bos af te ronden, worden de boomstammen vastgelegd, de toppen afgezaagd en wordt het bord ‘uitzonderlijk vervoer’ opgehangen.

RIK_1654-w800-h600

Alles onder controle

De houtzagerij ligt op amper 30 kilometer van de laadplaats. Het traject begint met een paar smalle en bochtige wegen en een paar rotondes als toemaatje. Van achteraan bekeken lijkt de dolly alle moeite van de wereld te hebben om niet uit de bocht te gaan, maar toch blijft de combinatie van 27 meter en 44 ton netjes op koers. Hagen, geparkeerde auto’s, verkeersborden… worden op een haar na gemist, maar van enige aanrijding is er totaal geen sprake. De manier waarop de chauffeur zijn voertuig langs alle hindernissen loodst, is ronduit indrukwekkend. In het centrum van Vielsalm wordt het konvooi plots geconfronteerd met onaangekondigde werkzaamheden. Gelet op de lengte van het voertuig is rechtsomkeer maken uitgesloten. Dominique blijft rustig maar moet wel improviseren. Hij roept de hulp in van twee vuilnismannen om hem uit zijn hachelijke situatie te redden. Er rest hem namelijk maar één mogelijkheid: een eenrichtingsstraat. Zonder verpinken schieten de vuilnismannen hem te hulp. Ze houden het verkeer tegen om Dominique doorgang te verlenen. De tegenliggers tonen gelukkig begrip voor de situatie en gaan vriendelijk opzij. Nog geen tien minuten later brengt de chauffeur zijn voertuig tot stilstand naast één van de zaaglijnen van de houtzagerij. Dominique kruipt gezwind op zijn kraan om de boomstammen te lossen. Uiteindelijk zal er zo’n 60% ‘bruikbaar’ hout overblijven. De restanten, waaronder de schors, spaanders en zaagsel worden gebruikt voor de productie van pellets. Een ander gedeelte wordt gebruikt om te verbranden in de warmtekrachtcentrale, waardoor IBV niet alleen energieonafhankelijk is (verwarming en elektriciteit), maar bovendien in staat is om het distributienetwerk te voorzien van het equivalent van het verbruik van 40.000 woningen. Dominique voorziet dit bedrijf jaarlijks van 15.000 ton hout.

(*) Het competentiecentrum FOREM Wallonie Bois in Libramont organiseert op regelmatige basis opleidingen voor ‘chauffeur bomentransport’. Deze opleidingen worden georganiseerd in samenwerking met de Nationale Unie Houtsector, die zo’n 250 bedrijven groepeert, actief in bosexploitatie en houthandel.

RIK_1500-w800-h600 RIK_1693-w800-h600 RIK_1706-w800-h600

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!