IKEA: Winkel met automatisch magazijn

 21/03/2016  Claude Yvens  Logistics

De nieuwe Ikea-vestiging in Hasselt beschikt over een automatisch magazijn dat moet toelaten meer voorraad op een beperkte oppervlakte op te slagen. Die extra capaciteit laat toe om meer leveranciers direct aan de winkel te laten leveren.

IKEA heeft in het woonwarenhuis van Hasselt dat op 3 februari 2016 openging een automatisch magazijn gebouwd om op een beperkte oppervlakte meer goederen te kunnen opslaan. Het hoogbouwmagazijn – de silo – heeft een oppervlakte van 2604 m², met 11 stockage niveaus voor een totale hoogte van 23 meter. Daarmee krijgt IKEA Hasselt een opslagcapaciteit van 6500 m³, wat neerkomt op ongeveer 8000 plaatsen. Vanuit dat magazijn vertrekken een aantal transportbanden die goederen tot diep in de winkel kunnen brengen. Het concept was eerder al ingevoerd tijdens een renovatie van een winkel in Noorwegen. Door de beperkingen in de ruimte daar koos IKEA ervoor om die vestiging uit te rusten met een automatisch hoogbouwmagazijn. Het is nu echter voor het eerst dat dit winkelconcept meteen wordt ingebouwd in een nieuwe winkel. Het automatisch magazijn wordt aangevuld met een aantal transportsystemen om de paletten met goederen op verschillende locaties in de winkel te brengen. De systemen voor het intern transport zullen zowel eindpunten hebben in de Markthal, als in de Showroom (op de eerste verdieping) als in het zelfbedienings- en high level picking magazijn dat zich boven de zelfbediening bevindt en waar de picking voor de klanten wordt gedaan. Dat moet trouwens grotendeels onzichtbaar gebeuren voor de klanten. Zij zullen wel merken dat er minder transpalletten aanwezig zijn in de gangen.

Klanten willen fun. De doelstelling van IKEA met dit concept is in de eerste plaats gericht op de klant. Fabien Nonnez, Retail Logistics Manager IKEA Belgium: “Wij doen er alles aan om de klanten in een aangename sfeer te laten winkelen. Zij beschouwen een bezoek aan de winkel vaak als een uitstapje en als een moment van fun. Dan kan het niet meer dat er tijdens de openingsuren nog pallets in de gang staan en medewerkers rondrijden met magazijnvoertuigen in de winkel. Nu al is voorzien dat de rekken worden aangevuld vóór de winkel ’s ochtends opengaat, maar nog te vaak halen we die deadline niet en zijn de gangen niet opgeruimd als er al klanten binnen komen. Daarbij moet de extra voorraad ter plaatse ons in staat stellen stockbreuk te voorkomen en alle goederen altijd beschikbaar te hebben voor onze klanten. Bijkomende voordelen van het automatische magazijn en het interne transport per transportband is dat er minder manuele handelingen zijn zodat er ook minder beschadigingen van de goederen en hun verpakking zullen optreden.”

Wij doen er alles aan om de klanten in een aangename sfeer te laten winkelen. Zij beschouwen een bezoek aan de winkel vaak als een uitstapje en als een moment van fun.” Fabien Nonnez, Retail Logistics Manager IKEA Belgium

Tevreden medewerkers. IKEA mikt echter ook op de medewerkerstevredenheid. De investering moet ook voor de medewerkers een aantal voordelen opleveren. Er zullen minder bewegingen zijn met transpalletten en reachtrucks. De veiligheid van de werkplek zal daardoor verhogen. Tegelijk zal de ergonomie verbeteren omdat men de goederen heel dicht bij hun definitieve bestemming in de winkel kan afzetten. Horizontaal transport in de winkel en het magazijn zal haast niet meer manueel gebeuren. Op het logistieke vlak geeft de extra magazijnruimte IKEA de mogelijkheid om gedurende de hele dag vrachtwagens te receptioneren. Tot nu toe moesten trucks vóór 10 uur weer vertrokken zijn en dat zorgde telkens voor een heel hectische ochtend op de losdokken. In elke Belgische winkel komen gemiddeld 10 vrachtwagens per dag aan. Fabien Nonnez: “Nu kunnen we die trucks verdelen over de hele dag zodat alles heel rustig kan verlopen met minder mensen tegelijk in die zone. Dat levert ook bijkomend voordeel voor de medewerkers op: ze zullen nu meer kunnen werken tijdens de dag en minder heel vroeg of heel laat. Dat is prima voor de work life balance. Daarenboven biedt dit nu de mogelijkheid om meer contractuele uren aan te bieden dan in een andere winkel.”  IKEA investeert een groot bedrag in de bouw van het magazijn en de automatische systemen, maar rekent in de eerste plaats op de verbeterde beleving van de klant en een verhoogde personeelstevredenheid om op lange termijn een terugverdieneffect te creëren.

Supply chain. Om de doelstelling op het vlak van consumentenervaring waar te maken, moet niet alleen de interne logistiek in de winkels, maar ook de hele supply chain worden aangepast. “Het komt erop neer dat we de capaciteit in onze bestaande distributiecentra niet meer uitbreiden – ondanks de stijgende volumes die gepaard gaan met een groeiend aantal winkels – maar dat we trachten de winkels rechtstreeks te laten beleveren door onze leveranciers. In de Benelux leveren die fabrikanten nu al 30% van de goederen direct aan de winkel. Nog 35% komt in de winkel aan na een korte stop in het distributiecenter van Winterslag of Oosterhout (NL). Die goederen worden daar niet meer opgeslagen, maar passeren het magazijn zoals in een crossdock waar ze niet langer dan 24 uur blijven. Met de twee nieuwe winkels in Hasselt en in Mons is het opslagvolume van de twee distributiecentra voldoende om de volgende jaren de goederenstroom in de Benelux te managen,” zegt Fabien Nonnez. Winterslag en Oosterhout zijn de twee distributiecentra die samen alle winkels in de Benelux bevoorraden. Daarnaast is er nog een magazijn in het Duitse Dortmund waar de slow movers worden opgeslagen: veel verschillende producten in kleine volumes. De omloopsnelheid van de goederen in de winkel is de bepalende parameter voor de manier van leveren. “Sommige producten worden werkelijk massaal verkocht in onze winkels – tot 10 pallets per week. Die goederen laten we het liefst direct aan de winkel leveren. Wanneer dat ritme lager ligt – meer dan 6 weken om een pallet te verkopen – verzamelen we ze liever in één van onze distributiecentra in de Benelux.” Het transport tussen de distributiecentra en de nieuwe winkels in Mons en in Hasselt is onlangs toevertrouwd aan Vos Logistics na een aanbesteding. “Daarbij hadden we belangrijke eisen op het vlak van duurzaamheid. Vos kon die invullen omdat het nu al beschikt over vrachtwagens op LNG en die vloot snel wil uitbreiden.”

 

Innovatie in de supply chain

Het nieuwe automatische magazijn in de winkel past in een innovatieve strategie van de Zweedse keten om de efficiëntie steeds verder op te drijven en tegelijk een aantal duurzame doelstellingen te verwezenlijken. Een bekende innovatie was de haast algemene invoering van de kartonnen pallet. “Meer dan 80% van de pallets die we binnen krijgen, is van karton. Op die manier voorkomen we een hele retourstroom van dragers die weer uit de winkel moeten geraken. Het maakt wel dat we meer compacteerinstallaties hebben op meerdere plaatsen in de winkels, maar dus ook bij de laaddokken. Daar bevinden zich niet alleen containers voor karton, maar ook voor plastic films, hout en restafval. In de winkel zelf hebben we bovendien plaatsen voorzien waar glas, porselein, textiel en matrassen die terugkomen, kunnen worden weggegooid,” zegt Fabien Nonnez.  In de magazijnruimtes in de IKEA-woonwarenhuizen zijn ook verschillende initiatieven genomen om het werk van de medewerkers te vergemakkelijken. High-level picking is er daar één van. “Daarnaast vereenvoudigen we ook in de selfserviceafdeling het aanvullen met doorrolstellingen waar producten dubbeldiep en zelfs driedubbeldiep gestapeld worden en eenvoudig naar voren kunnen rollen wanneer de voorraad vooraan is opgebruikt,” zegt Fabien Nonnez.  Bovendien worden in de zelfbedieningsruimte op armhoogte metalen profielen geïnstalleerd waarop de paletten rechtstreeks kunnen geplaatst worden zonder dat elk product eerst van de pallet gehaald moet worden om dan stuk voor stuk op hun plaats te worden gezet.  Andere maatregelen ten voordele van de ergonomie en de veiligheid van de medewerkers zijn de wielblokkeringssystemen voor vrachtwagens aan de laaddokken en de docking shelters om de temperatuurverschillen tussen binnen en buiten te minimaliseren.

125_L2L070_ILLU 2_IkeaHasselt-NP-46

Meer dan 80% van de pallets die IKEA binnenkrijgt, is van karton.

 

Leveranciers

  • Vos Logistics
  • BT
  • Jungheinrich

 

Peter Ooms

125_L2L070_ILLU 1_IKEA-Hasselt_1893-NP

IKEA Hasselt krijgt met de silo een opslagcapaciteit van 6500 m³, wat neerkomt op ongeveer 8000 plaatsen.

125_L2L070_ILLU 4_fabien nonnez51715

Fabien Nonnez, Retail Logistics Manager IKEA Belgium

125_L2L070_ILLU 3_IkeaHasselt-NP-56

Op het logistieke vlak geeft de extra magazijnruimte IKEA de mogelijkheid om gedurende de hele dag vrachtwagens te ontvangen.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!