“Ik zie 2018 helemaal zitten” #3: Arnold Hertsens (Hertsens Transport)

“Wat betreft het aantal kilometers komen we ongeveer op hetzelfde uit als het jaar voordien. Onze omzet is wel een beetje gestegen, omdat we er in geslaagd zijn onze prijzen aan te passen.” Voor de onderneming is het de eerste keer dat ze de transportprijzen hebben kunnen laten stijgen. In de periode 2008-2016 gebeurde dat niet, al had de onderneming toen geluk dat de brandstofprijs zakte. “Maar vandaag is dat niet meer houdbaar. We zitten in het transport met een dubbele index. Aan de ene kant is de de gezondheidsindex en de dieselprijs, maar aan de andere kant ook de mobiliteit en de files die maken dat een rit duurder wordt. We zullen de prijzen voor 2018, omwille van die dubbele index, opnieuw moeten verhogen. Het is nog te zien hoe de klanten zullen reageren, maar de vraag is of ze een transporteur kunnen vinden die tegen kostprijs – of zelfs minder – wil werken.” Brengt ons meteen bij een van de grotere uitdagingen waar héél de sector mee te maken heeft. “Elke transporteur heeft – denk ik – een chauffeurstekort. Overal staan er camions stil, net zoals dat in 2007, voor de crisis, ook het geval was. Je moet vandaag de mensen die in de camion zitten gaan feliciteren, ze goed behandelen en hen alle respect geven die ze verdienen. Als bedrijf willen we hen houden door ervoor te zorgen dat ze zich goed voelen in hun vel.” Hoeveel chauffeurs hij extra zou willen mochten we ze uit onze hoge hoed kunnen toveren? “5 % onmiddellijk voor de acute nood, al is daarbovenop nog eens 5 % extra chauffeurs wenselijk.”

“We zitten in het transport met een dubbele index. Aan de ene kant is de de gezondheidsindex en de dieselprijs, maar aan de andere kant ook de files die maken dat een rit duurder wordt.” (Arnold Hertsens)

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo