Ieder jaar vijftig dodehoekongevallen

 26/06/2019  Erik Roosens  Expertise Center, Trucks & Trailers
Ieder jaar vijftig dodehoekongevallen

Elk jaar gebeuren er in ons land gemiddeld vijftig dodehoekongevallen met vrachtwagens en kwetsbare weggebruikers. Sinds 2003 zijn alle vrachtwagens verplicht uitgerust met een dodehoekspiegel maar als een chauffeur met een trekker-oplegger rechts afdraait, ziet hij in zijn rechterspiegels niets. Radars, sensoren en camera’s kunnen dat probleem oplossen.

Spiegels hebben als nadeel dat het zichtveld niet aangepast kan worden. Wanneer een trekker met aanhangwagen afdraait, komt de trekker in schaarpositie tegenover de aanhangwagen. De bestuurder ziet in zijn rechterspiegels dan enkel nog zijn trailer. Bovendien is het door de kromming van de spiegels ook moeilijk om de afstand juist in te schatten. En er zijn de menselijke beperkingen: vrachtwagenbestuurders kunnen niet in zes spiegels tegelijk kijken.


De MirrorCam – standaard ingebouwd in de Mercedes Actros – lost dit probleem op. Het systeem bestaat uit twee camera’s op de buitenzijde van het voertuig en uit twee 15” displays op de A-stijlen in de cabine. Bij het nemen van een bocht draait het beeld mee zodat de chauffeur zicht blijft hebben op wat er aan de rechterkant van het voertuig gebeurt. Daarbovenop is er de Sideguard Assist die in het oog houdt of er zich een bewegend of stilstaand voorwerp in de zone langs de begeleiderskant bevindt.


De Sideguard Assist werd al in 2016 geïntroduceerd – toen nog zonder MirrorCam – met een waarschuwingsdriehoek op de A‑stijl. Het hart van de Sideguard Assist zijn twee radarsensoren voor de korte afstand. Die zijn langs de begeleiderskant gemonteerd, voor de achteras van de truck. Het systeem is zo afgesteld dat het de lengte van het hele voertuig, plus twee meter voor en een meter achter het voertuig, in het oog houdt.

Renault Trucks was één van de eerste met een “vision door”, ook Scania biedt dat aan op de distributietruck.

Camera’s en spiegels

En hoe zit het met de andere merken? Renault Trucks heeft prototypes waarbij camera’s de spiegels vervangen en was één van de eerste met een “vision door” in het distributiesegment. Door een raam onderaan het portier kan de chauffeur dan zien of er geen objecten in de dode hoek zitten. Ook bij de Scania P en L kan je opteren voor een City Safe Window, een venster in de passagiersdeur.
MAN komt met een videohulpsysteem dat de rechterkant van het voertuig toont en een aanvulling is op de achteruitkijkspiegel. Een groothoekcamera aan de rechterkant van de cabine filmt en toont het beeld op een scherm op de A-stijl. Op die manier ziet de bestuurder het beeldscherm in één oogopslag wanneer hij een blik werpt op de rechterachteruitkijkspiegel. De klant kan er ook voor kiezen om het beeld door te sturen naar het beeldscherm van het infotainmentsysteem op het dashboard.


Om het veiligheidsniveau te verhogen kan het camerasysteem uitgerust worden met sensoren op de voorkant en de rechterzijkant van het voertuig. Die detecteren alle voorwerpen of verkeersdeelnemers die zich op minder dan twee meter van de cabine bevinden. Als andere verkeersdeelnemers het voertuig naderen, wordt de bestuurder visueel gewaarschuwd door ledwaarschuwingslampjes en door een geluidssignaal.


Scania werkte samen met het onderzoeksinstituut RISE Viktoria en Stoneridge Electronics om een systeem te ontwikkelen met camera’s en met digitale schermen op de A-stijl van de cabine. In het proefproject werden de spiegels van de truck gehaald maar op de productievoertuigen zullen de spiegels voorlopig nog niet worden vervangen door camera’s. De klant kan bij Scania wel opteren voor de vooruitkijkcamera die automatisch gaat lopen bij snelheden onder de 30 km per uur en een zicht biedt op de onmiddellijke omgeving. Het voertuig kan ook worden uitgerust met een achteruitkijkcamera. In beide gevallen zijn de beeldmonitoren direct vóór de chauffeur geplaatst. Dit waarborgt een breder gezichtsveld.
Volvo zegt dat de FH cabine zo is ontwikkeld dat er een zeer grote zichtbaarheid is. De smalle A-stijlen dragen hiertoe bij. De zijspiegels zijn ver van de A-stijl op een arm gemonteerd en om het zichtveld van de chauffeur te verbeteren. Volvo Trucks biedt verschillende veiligheidscamera’s aan voor de FH en FM.


Ook Iveco heeft achteruitrijcamerasystemen die de bestuurder een grotere zichtbaarheid verstrekken en zo meer veiligheid garanderen tijdens manoeuvres.

Brigade biedt met zijn Backeye®360 de chauffeur in realtime een overzicht van de volledige omgeving van het voertuig in één enkel beeld.

After market

Bij de toeleveranciers zijn er dodehoekcamera’s die op elke vrachtwagen kunnen worden gemonteerd. Zo biedt Grootjebbink de Camos 360° OmniVue aan waarmee de chauffeur direct overzicht heeft op de hele omgeving rondom de truck, dus ook de dode hoek.


Ook Stoneridge-Orlaco heeft camerasystemen voor vrachtwagens. De CornerEye heeft een groothoeklens met een zichtveld van 270 graden en die geeft de chauffeur zicht op fietsers, voetgangers en obstakels in de dode hoeken rond de vrachtwagen. De MirrorEye is een camerasysteem dat de zijspiegels op de truck vervangt én het zicht voor de chauffeur verbetert. MirrorEye beschikt onder meer over nachtzicht. En dan is er nog de achterzichtcamera van Orlaco die zicht biedt op de zone achter het voertuig. De monitor in de cabine schakelt automatisch over op het camerabeeld als de achteruitrijversnelling wordt ingeschakeld. Handmatig bedienen kan ook. Nog andere hulpmiddelen voor de dode hoek zijn de front- en de zijzichtcamera.


Brigade biedt met zijn Backeye®360 de chauffeur in realtime een overzicht van de volledige omgeving van het voertuig in één enkel beeld. Dat is een enorme hulp bij het manoeuvreren op lage snelheid. Het systeem werkt met vier groothoekcamera’s die elk een volledige zijde van het voertuig beslaan met een beeldhoek van meer dan 180°, dus ook alle dode hoeken.
Iedere installatie van Backeye®360 is uniek. De combinatie en integratie van de camerabeelden wordt geconfigureerd volgens de eisen van de gebruiker en de instellingen worden opgeslagen, zodat ze kunnen worden toegepast voor identieke voertuigen in het wagenpark.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!