IAA 2018: de ‘exotische’ trucks

 27/09/2018  Claude Yvens  Trucks
IAA 2018: de ‘exotische’ trucks

De IAA-beurs in Hannover is meer dan de zeven grote Europese merken. De aandachtige bezoeker kan zich ook een beeld vormen van de evolutie van vrachtwagens in (zo goed als) elk werelddeel. Er was zelfs een Belgisch exemplaar te bezichtigen…

Noord- en Zuid-Amerika, China, Rusland, Japan, Turkije, Indië, … het enige ‘vrachtwagenproducerend’ land dat ontbrak was Zuid-Korea. Dit land had nochtans voor ophef gezorgd door in Zwitserland aan te kondigen dat het 1.000 Hyundai waterstoftrucks aan de man zou brengen. Maar Hyundai was de grote afwezige. Wij brengen u een overzicht van enkele exotische vrachtwagens die ons pad kruisten tijdens de IAA.

België: Mol HF 8066

Ere wie (Belgische) ere toekomt: de Mol HF 8066 was de grootste krachtpatser van de beurs. Met zijn Cummins-motor van 625 pk, haalt hij een MTM van 230 ton.

Japan/Turkije: Isuzu NPR 10 EV

Deze kleine Isuzu NPR 10 EV had zich min of meer verstopt in de beurshal die voor de bussen was voorbehouden. Hij werd door Isuzu Anadolu, de Turkse bussenproducent van Isuzu, omgevormd tot elektrisch voertuig.

Brazilië: Volkswagen Delivery Express

Volkswagen Caminhoes e Onibus, de Braziliaanse tak van de Traton Group, komt met een nieuw model van de lichte bakwagen (tot 13 ton) op de proppen. Dit voertuig is ook verkrijgbaar in een elektrische versie.

Rusland: Ural Next 6×4

Het merk Ural behoort tot de Russische GAZ Group. In Hannover stelde het een gemoderniseerde versie van de 6×4 Next van 26 tot 28 ton voor. Er bestaat ook een trekker-uitvoering van dit voertuig.

Brazilië: Mercedes-Benz Accolo 1016

De Accolo, concurrent van de Volkswagen Delivery Express, bestaat niet alleen in een versie van 8 en 9 ton, maar voortaan ook in een uitvoering met een MTM van 10 ton.

Brazilië: Mercedes Atego 1725

Nog zo’n voorbeeld van een typisch Braziliaanse variant van Mercedes-Benz. Deze Atego wordt o.a. naar Afrika geëxporteerd.

Japan: Fuso Vision One

De Japanse afdeling van Daimler stelt zijn visie voor op een 100% elektrische distributie, met een gegarandeerde autonomie van 350 km, een MTM van 23 ton en een nuttig laadvermogen van 11 ton.

USA: Kenworth T370

Deze ‘Ken’ viel dus niet te bewonderen op de DAF-stand (niet voor het eerst dat Paccar ons dit plezier niet gunt), maar wel op de stand van motorbouwer Cummins, die voor deze brandweerwagen een hybride plug-in aandrijflijn heeft ontwikkeld.

USA: Freightliner 114 SD

We begeven ons hier in het ‘zware jongens’-gamma van de Noord-Amerikaanse afdeling van Daimler. In Hannover was deze mastodont uitgerust met een ronduit indrukwekkende betonpomp.

Indië: Bharat-Benz 1617

Tijdens deze editie van de IAA was er geen spoor te bekennen van de MAN CLA. Deze joint venture werd stopgezet door MAN. Er was wel plaats voor dit typisch distributievoertuig voor de Indische markt (met iets te lichte motor…).

China: Auman EST-A

De organenbank van Daimler Trucks leverde een ruime bijdrage aan deze trekker, die in 2017 door Foton werd gelanceerd. Dit voertuig vindt voortaan een afzetmarkt in Zuid-Amerika, Zuidoost-Azië en Afrika.

USA: International LT

Ook de Traton Group is erin geslaagd om zijn partners naar Hannover te laten komen: het bewijs is deze International LT-trekker van Navistar. Deze groep ontwikkelt meer en meer synergiën met Traton (ex VW Truck & Bus).

China: Howo T7H

Sinotruck, alias CNHTC, werkt ook samen met de Traton Group. Het fabriceert onder meer deze flink uit de kluiten gewassen trekker met een 13-litermotor van 500 pk.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!