Hyzon, de onwaarschijnlijke waterstoftruck

Tesla, Nikola en Hyundai, maar ook Thor Trucks en nu Hyzon: de komst van de elektrische truck belooft de komst van nieuwe merken op de Europese markt. Maar eerlijk gezegd lijken de plannen van Hyzon in dit stadium vergezocht. Hyzon is gebaseerd in Singapore. Deze groep ontwikkelt al 16 jaar lang elektrische aandrijf- en brandstofcellen. Ze lijken momenteel samen te werken met een of andere Chinese busbouwer (met ‘miljoenen kilometers ervaring’) of met tweederangse Chinese truckmerken (er rijdt een prototype op waterstof in een Chinese haven rond). Nu beweren ze dat ze een nieuwe reeks waterstoftrucks op de markt brengen voor het einde van 2020, met de Verenigde Staten als de primaire markt. Geen foto, geen informatie over welke fabriek dan ook (die in de VS zou worden geïnstalleerd), maar enkele technische beloftes:
  • 150, 200 of 370 kW elektromotor
  • waterstoftanks geplaatst achter de cabine, voor een bereik van 500 tot 2000 (!) kilometer
  • verkrijgbaar als 6×4-trekker of als 6×4- of 8×4-vrachtwagen, met een MTM van 40 tot 80 ton
Niet echt iets voor de de Europese markt dus, aangezien de 40-tons versie beperkt zou blijven tot de 150 kW-motor. Er zijn echter twee interessante elementen in de communicatie van Hyzon: aan de ene kant zegt het bedrijf dat het zijn cabine ontwikkelt met een ‘gerenommeerde Europese fabrikant’. Is er een ‘deal’ in de maak zoals die tussen Nikola en Iveco, of is het een bluf? Aan de andere kant geeft Hyzon enkele details over een energierecuperatiesysteem, niet tijdens het remmen, maar door gebruik te maken van de krachten die door de ophanging van het voertuig worden geabsorbeerd. De prestaties van dit KESS (Kinetic Energy Suspension System) systeem blijven echter in dit stadium onbekend.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo