Hydraulic Ram Trailer bij Zandgroeven Roelants: interessant alternatief

 01/09/2015  Claude Yvens  Trucks & Trailers
Hydraulic Ram Trailer bij Zandgroeven Roelants: interessant alternatief

Kippers zijn natuurlijk het vervoermiddel bij uitstek voor losgestorte lading. Maar er kleven ook nadelen aan zo’n kipper, onder meer de stabiliteit bij het kippen en de onmogelijkheid om te kippen bij beperkte hoogte.

Om die belangrijke nadelen op te vangen ontwikkelde Marc Deltomme de Hydraulic Ram Trailer. In vergelijking met een kipper is de bak hier vervaardigd uit één stuk. Vloer en zijkanten worden uit één stuk staalplaat geperst zonder lasnaden. Niet alleen biedt dit een steviger constructie, de bak is tevens zelfdragend. Er is dus geen apart chassis nodig. Hierdoor is de oplegger lichter dan een conventionele kipoplegger (800 kg winst), maar bovendien ligt het zwaartepunt ongeveer 200 mm lager, wat zorgt voor een betere stabiliteit. Het geheel is vervaardigd uit 8 mm Hardox 450 voor de vloer 5 mm Weldox 960 voor de zijwanden en achterklep, dus enorm robuust.

Alleen maar voordelen

Zandgroeven Roelants in Lubbeek gebruikt een van de eerste Ram Trailers. “Hiermee kunnen we veel meer vervoeren met minder kosten.”, klinkt het enthousiast bij dit bedrijf. “De oplegger kan prima ingezet worden voor het vervoer van grondverzet en afval zoals zand, grond, dolomiet, gravier, steen- en mengpuin, gewapend beton, schroot, huishoudelijk afval… Omdat de oplegger geen chassis of kiepmechanisme nodig heeft, weegt de constructie heel wat lichter en is het laadvermogen groter.

Omdat er geen chassis is, ligt de bodem van de laadbak lager en kan de trailer gemakkelijk met kleinere machines geladen worden. Het ejectorsysteem duwt de lading met een kracht van 70 ton horizontaal uit de laadbak in minder dan een minuut. Lossen is voor ons overal mogelijk, zonder beperkingen in hoogte of speciale vereisten voor de ondergrond. De lading wordt gelost door die horizontaal uit de bak te duwen met behulp van een door twee hydraulische motoren aangedreven stempel. De lading kan op die manier bovendien op één hoop gestort worden of verspreid over een grotere afstand. Lossen in tunnels, loodsen of andere plaatsen met beperkte hoogte vormt geen probleem meer. De afgeronde vorm van de oplegger en de lagere totaalhoogte zorgen voor een verlaagd brandstofverbruik. Het verschil met een klassieke kipoplegger kan oplopen tot 2,5 l/100km.”

Technische fiche

2-assige trailer:

> 37 000 kg MTM

> 7000 kg eigengewicht

> 26 m³ laadvolume

> Lostijd: 52 sec.

3-assige trailer:

> 39 000 kg MTM

> 7450 kg eigengewicht

> 26 m³ laadvolume

> Lostijd: 52 sec.

Hydraulic RAM Trailer kan de bak tevens als opbouw op een vrachtwagenchassis leveren. In de ontwikkelingsfase zit ook een volumetrailer die met hetzelfde principe zal lossen.

 

HYDRAULIC RAM TRAILER – Une alternative intéressante

HYDRAULIC RAM TRAILER – Interessant alternatief