Hogere rolcontainers maken klimaatvriendelijkere ‘middle mile’ mogelijk

 14/10/2019  Philippe Van Dooren  News Logistics, E-commerce, Handling
Hogere rolcontainers maken klimaatvriendelijkere ‘middle mile’  mogelijk

Een pilootproject in Nederland van DHL, e-commercespeler Wehkamp en sectororganisatie Thuiswinkel.org met hogere rolcontainers is succesvol gebleken. Hiermee kan de pakjesvervoerder de ruimte in de vrachtwagens beter benutten en zo de CO2-uitstoot van de logistieke keten in de e-commerce voor een deel verminderen.

DHL, Wehkamp en Thuiswinkel.org hebben samen met Connekt (het bedrijf achter Lean & Green) onderzoek gedaan naar de belading van voertuigen en ladingdragers in de e-commercesector. Hieruit bleek dat vrachtwagens voor de ‘middle mile’ (tussen het distributiecentrum en het sorteercentrum) in het algemeen goed volgeladen zijn als men naar de vloeroppervlak kijkt, maar dat er boven de rolcontainers nog ruimte overblijft. Een manier om die ruimte beter te benutten is een hogere rolcontainer.

De verpakkingsdichtheid van een gemiddelde rolcontainer is 74%. Bij een simulatie met stapelen door een computer, waarbij pakketten zo ingepast konden worden dat de ruimte optimaal benut wordt, pasten er maar maximaal 10% meer pakketten in dezelfde rolcontainer. Daarom hebben de partners gewerkt op de hoogte van de rolcontainers om tot ongeveer hetzelfde resultaat te komen.

Ze hebben eerst gekeken wat een ideale hoogte eigenlijk is en hebben verschillende prototypes laten maken en uitgeprobeerd. Dat deden ze eerst met een rolcontainer van 2,5 meter: zo kan de interne hoogte van een vrachtwagen optimaal benutten. Het nadeel is dat de medewerkers de rolcontainer dan met een ladder moeten vullen. Uiteindelijk zijn ze gekomen op een rolcontainer met een 15 cm hogere bovenkant en iets lagere onderkant. Zo’n exemplaar bevat 10% meer ruimte dan de huidige modellen.

Op de hogere rolcontainers is een strip op 1,75 meter hoogte aangebracht. Daarboven mogen er geen zware pakketten meer getild worden.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!